Deprecated: Creation of dynamic property CF\WordPress\DataStore::$logger is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php on line 23

Deprecated: Creation of dynamic property CF\WordPress\Proxy::$pluginAPI is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/Proxy.php on line 31

Deprecated: Creation of dynamic property SyntaxHighlighter::$brush_names is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/syntaxhighlighter/syntaxhighlighter.php on line 248

Deprecated: Creation of dynamic property SyntaxHighlighter::$specialchars is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/syntaxhighlighter/syntaxhighlighter.php on line 326
המכללה | שידרוג הבלוג 101
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

שידרוג הבלוג 101

כבר הרבה מאוד זמן שאני דוחה את אחת הפעולות הכי מתבקשות – לעדכן את הגירסה של הוורדפרס שמותקנת אצלי. לא דובר כאן על שידרוג מ 2.3.2 ל 2.3.3 אלא שידרוג מהותי יותר שכן הבלוג הזה הריץ את אחת מגירסאות ה 2.2 המוקדמות. בתקופה האחרונה, בכל פעם שהחלטתי ללכת על זה הופיעו שוב ושוב דיונים בקבוצת התמיכה של וורדפרס על כישלונות השידרוג לגירסה האחרונה. סיפורי זוועות על קטגוריות שנעלמו, הרשאות שננעלו ושאר מרעין בישין שאף אחד לא רוצה לחשוף את הבלוג שלו אליו. היות וכבר יצא לי לשמוע על לא מעט חוששי שידרוג, והיות וקבוצת הדיון מלאה בשאלות "איך משדרגים", אני אנסה לגעת פה בנקודות החשובות – כולם מוזמנים לתרום.

פעולות מקדימות

גיבוי מסד הנתונים – מכל הצרות שיכולות לעבור על שידרוג – הצרה הנוראית ביותר היא כשמסד הנתונים הולך לאיבוד. גיבוי הוא פיתרון מצויין ואף נדרש וניתן לעשות אותו במספר דרכים.

א. WP-DBManager – תוסף מצויין לוורדפרס המאפשר לנהל דרך ממשק האדמין את כל הטבלאות הקשורות לוורדפרס ולקבל את כל המידע הנדרש. התוסף מאפשר פעולת גיבוי אוטומטית מתוזמנת שתשמור על השרת קובץ גיבוי כל תקופת זמן קבועה או לבצע גיבוי נקודתי. בסיום הגיבוי ניתן לשמור את הקובץ במחשב, על השרת או לשלוח אותו אל הדוא"ל. בנוסף פאנל ניהול גיבויים מאפשר לשחזר כל אחד מהגיבויים בשתי לחיצות עכבר.

ב. וורדפרס מספקת כלי המייצר קובץ XML המכיל גיבוי מלא של הבלוג על כל פרטיו (כל הפוסטים, התגובות, השדות המיוחדים, והקטגוריות בבלוג). אל הכלי הזה ניתן להגיע דרך עריכה וניהול –> ייצוא. והיה וקרה הנורא מכל, או לחילופין החלטתם לעבור שרת ואתם לא מעוניינים להתעסק עם מסד נתונים, הקובץ הזה מאפשר לטעון את כל תוכן הבלוג לתוך התקנה נקיה במספר רגעים ספורים.

ג. סקריפט הגיבוי של MRM הוא כלי מצויין לכל מי שרוצה לגבות ולשחזר מידע ממסד נתונים ואיננו כלי עבור וורדפרס בלבד אבל הוא בהחלט עושה את העבודה וחסך לי הרבה מאוד כאב ראש כשהיגרתי מהשרת הביתי לאיכסון של גו-דאדי.

ד. ספק האיכסון, יכול לספק לא מעט פתרונות לגיבוי. רוב הספקיות יעניקו לפחות כלי לביצוע גיבוי ושיחזור של מסד הנתונים, חלקם אפילו יאפשרו (בחינם או בתשלום) יצירה של מעין "נקודת שיחזור" של השרת אליה ניתן יהיה לחזור במהירות במקרה והעסק לא עבד כמו שצריך. שווה לברר אל מול התמיכה של ספק האיכסון.

גיבוי הקבצים
הבלוג הזה חי ובועט כבר מעל ל 3 שנים והערכה הזו מלווה אותו בערך מהחודש השלישי שלו. מדובר בערכת עיצוב בשם פיירפוקס שעברה תירגום, שינויים עיצוביים, הכנסות של תוספים וקטעי קוד. במילים אחרות – הרבה מאוד שינויים שלא הייתי רוצה שיאבדו. במקרה שלי אין הרבה חשש, הערכה יושבת בתיקיה נפרדת ואיננה מגיעה ביחד עם הפצה של וורדפרס. עם זאת, מי שטרח להתאים ולשנות את קובריק עלול לגלות שהכל הלך לאיבוד.

אני נוהג לגבות את ספריית התוספים ואת קובץ ההגדרות ולשמור עותק על המחשב ליתר ביטחון. מצד שני, גם אם בוחרים לשחזר לאחר שידרוג, עדיף שלא לשפוך את כל הגיבוי בחזרה לספריה אלא רק קבצים רלוונטיים.

בדיקת תוספים
רוב התוספים יעבדו ללא כל קשר לגירסת הבלוג, חלקם האחר תלוי בפונקציות מבניות של וורדפרס שיכול להיות שעברו שינוי, ננטשו, או מומשו מחדש. אפשר לשדרג ולקוות לטוב, עדיף לבצע כיבוי מסודר של כל התוספים ולוודא שלא נגרמת שום בעיה שאי אפשר להתמודד איתה.

קדימה לעבודה
מורידים את ההתקנה העדכנית של וורדפרס מהאתר של רן, פורסים את קובץ הזיפ אל הכונן ומעלים אל השרת בעזרת ftp. אין בזה משהו חדש אבל שווה לשים לב לשני דברים.
א. בהתקנה יש כ 500 קבצים, הווה אומר שיכול לקחת מעט זמן עד שכולם יעלו. פילזילה מספקת רישום של קבצים שעלו בהצלחה וכאלה שנכשלו ומאפשרת לנסות להעלות את הקבצים שנכשלו מחדש. אני מניח שגם לתוכנות FTP אחרות יש פונקציות דומות ובכל זאת – עדיף לוודא שהפונקציה הזו קיימת, די מבעס לחפש אח"כ איזה קובץ לא שודרג.
ב. בזמן העלאת הקבצים הבלוג שלכם ירק הודעות שגיאה עבור כל מי שיגיע אליו. שווה לשים איזה עמוד HTML שמכריז על שדרוג עם הערכת זמן לחזרה. לדעתי חנית כתבה פעם על תוסף שעושה בדיוק את זה, אבל לא הצלחתי למצוא אותו.

לאחר סיום ההתקנה מפנים את הדפדפן אל הקובץ wp-admin/upgrade.php ומאשרים את הפעולה. זה הזמן לשלב אצבעות, להחזיק חמסות לירוק על חתולים שחורים ולנגוח בחתיכות עץ, אחרי כ 2 דקות תתקבל הודעה שהשידרוג הצליח (או שלא) ואפשר להמשיך לעבוד.

אחרי השדרוג‏

השידרוג עבר בהצלחה? הבלוג נגיש, תקין ועובד? זה הזמן להתחבר אל השרת בעזרת ftp, להיכנס אל תוך תיקיית wp-admin ולמחוק את הקבצים install.php ו upgrade.php, לא ששמעתי על יותר מדי סיפורי זוועה בתחום, אבל אי אפשר להיות בטוחים.

השלב הבא יהיה לבדוק את התוספים. בגירסאות האחרונות של וורדפרס ניתן לראות עבור אילו מהתוספים קיים עדכון. לרוב יש סיבה לקיומם של העידכונים הללו וכדאי לטפל בהם.

ואם לא עובד?
אם טרחתם לבצע גיבוי, אין סיבה לדאגה – במקרה הכי גרוע, מתקינים את הבלוג מחדש ומייבאים את כל הנתונים מהגיבוי. אם לא גיביתם – תנחומי, נסו לברר עם ספק האיכסון האם הוא מבצע גיבויי תקופתי והאם ניתן לשלוף מהגיבוי את המידע הנדרש לכם.

המקרים הקלים יותר הם מקרים בהם הבלוג זורק הודעות שגיאה בכניסה, לרוב מדובר בבעיות תמיכה של ערכת העיצוב בגירסה המדוברת, שווה לבדוק עם כותב הערכה אם יש פיתרון.

לסיכום

בקובץ המצורף להתקנה מתואר השידרוג כ"שלושה שלבים קלים" ואכן מדובר בשלבים קלים למדי. השידרוג הזה הוא השידרוג השלישי במספר שאני מעביר את הבלוג הספציפי הזה ועוד מספר שידרוגים במקומות אחרים – עד עתה לא נתקלתי בבעיות משמעותיות וקבצי הגיבוי שלי נותרו ללא כל שימוש. עם זאת, תמיד עדיף להישאר בצד הבטוח, כי האובדן של הנתונים כאן יכול להיות מאוד לא נעים.

לדרג את הפוסט
5

Posted

in

by

Tags:

Comments

13 תגובות על “שידרוג הבלוג 101”

  1. תמונת פרופיל של שי

    יפה לך אני רואה שהצלחת לעבור את השדרוג!

  2. תמונת פרופיל של הראל משה

    כל פעולת שדרוג היא פעולה מפחידה אין ספק אבל כל עוד השינוי לא משמעותי אפשר
    לעבור את זה בלי שום פחד.
    להלן ההמלצות שלי:
    נתחבר לשרת ע"י- ftp ונגבה את סיפריית וורדפרס למחשב הלוקאלי.
    כמובן שמומלץ גם לגבות את בסיס הנתונים ואת הפוסטים בנפרד כפי שציינת אבל זה לא
    חובה מכוון שאנחנו לא עושים שום שינויי בבסיס הנתונים.
    נוריד את הגרסה האחרונה , נפתח ונעלה אותה לאתר כאשר אנחנו דורסים את הקבצים הישנים.
    אם לא שינינו את קובץ wp-config (הפניית וורדפרס לבסיס הנתונים) אין טעם בפעולה האחרונה .
    (upgrade.php).
    במידה ומשהו לא קשורה פשוט נעלה את הסיפרייה שגיבינו לשרת במקום הסיפרייה המשודרגת.
    לא הבנתי למה ציינת שצריך למחוק את הקבצים install.php ו upgrade.php
    לאחר השדרוג?

  3. תמונת פרופיל של e^lan
    e^lan

    מה הרווח מהשידרוג?

  4. תמונת פרופיל של BoR|S

    תודה רבה לך על הפוסט! אני מקווה שהוא יפתור לי ולעוד הרבה שואלים את הבעיות בטרם הן מתעוררות! 🙂

    ל-e^lan:
    הרווח מן השדרוג הוא שיש לך ביד גרסה חדשה יותר, עם תיקוני אבטחה ובאגים אשר נתגלו בגרסאות הקודמות.

  5. תמונת פרופיל של ~ניצן~

    שי – אכן, תודה

    משה – הסעיף האחרון שלך הוא קצת מסוכן, כי אתה עלול לדרוס קבצים חדשים עם קבצים ישנים.
    באשר למחיקת קבצי ההתקנה – זה הרגל ממערכות אחרות – בעיקרון, יש לך פה קובץ שהתפקיד שלו זה לדבר עם מסדי הנתונים שלך, אין לי מושג מה יכול לקרות אם גולש מבחוץ מגיע אליהם (ועדיף להיות בטוחים)

    אילן – הרווח העיקרי פה זה התמיכה בתגיות, אבל כמו שציין בוריס,גירסה יציבה יותר, מספיק להציץ אל הטראק של וורדפרס כדי לקבל מושג לגבי הפירצות בגירסאות קודמות.

  6. תמונת פרופיל של פינטו

    ניצן סחטיין על ההשקעה בפוסט.
    אני שוקל כבר כמה זמן אם לשדרג או לא.
    לפני שבוא כמעט ואיבדתי את כל הבלוג שלי מזל שעשיתי שידרוג.
    השבוע חטפתי מכה יותר רצינית שהייתה מתקפת ספאם קשה מאוד על השרתים של חברת האיכסון שלי ועקב כך השעו לי את החשבון שלי לכמה ימים…
    אני ישב על הפוסט שלך יותר מאוחר ונראה לי שאין מנוסף מלשדרג כמו גם לשנות עכשיו סיסמאות להכל סיפור מה*** אבל יהיה שווה אין מה לעשות.
    בכל אופן קבל ח"ח.
    פינטו.

  7. תמונת פרופיל של הראל משה

    ניצן,
    אין שום סיבה שמישהו יוכל להריץ את הפקודה: /'wp-content/upgrade.php בלי הרשאות כתיבה אבל אתה צודק עדיף להיות בטוח מאשר להצטער.

    ובקשר לפעולה המסוכנת, הרי ברגע שגיביתי את סיפריית וורדפרס הצידה לא משנה מה אני יעשה אחרי זה, תמיד אני יכול לשחזר אותה ולחזור למצב הקיים (בהתחשב שלא נעשו שינויים לבסיס הנתונים).

    יש לי בלוג בצד רק לבדיקות כך שאני
    מבצע כל פעולה כמה פעמים עד שאני מעביר
    אותה ל- production

    הראל

  8. תמונת פרופיל של פינטו

    שודרגתי הבצלחה בקרוב התרשמות ומה עובד ומה לא =)

  9. […] לסיים ודחיתי לעוד יום יומיים ואז בא ניצן והקדים אותי בפוסט לא פחות טוב משלו ולי נותר רק לבכות ולהזכיר כאן נקודה בודדת אך חשובה […]

  10. תמונת פרופיל של דורון

    אני לא מאמין בדיוק כתבתי כזה פוסט ממש כמו שלך אפילו כמעט אותם לינקים והמלצות
    והקדמת אותי בפרסום,
    אני מוריד את הכובע ומפרסם אצלי במקום הפוסט פוט קישור בולט לפוסט הזה שלך + רק הערה קטנה שנראת לי חסרה בפוסט שלך
    עוד מעט תקבל את הפינג

  11. תמונת פרופיל של דורון

    למקרה שהפינג לא יגיע להלן הלינק
    http://www.dwolf.co.il/blog/archives/122

  12. […] לשדרג, עשיתי את זה בזהירות ולאט לאט, נעזרתי בפוסט לשידרוג הבלוג של ניצן חובה לקרוא למי שמשדרג. תלמדו תמיד תמיד לעשות גיבויים […]

  13. […] לסיים ודחיתי לעוד יום יומיים ואז בא ניצן והקדים אותי בפוסט לא פחות טוב משלו ולי נותר רק לבכות ולהזכיר כאן נקודה בודדת אך חשובה […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79