תחת שמי פלדה

תחת שמי פלדהתחת שמי פלדה היה אחד ממשחקי הקווסט האחרונים ששיחקתי, ואני מניח שאפשר לסווג אותו כמשחק שלקח לי הכי הרבה זמן לסיים בהתחשב בעובדה שהתחלתי אותו אי שם ב 1995 וסיימתי אותו היום בצהריים.

המשחק, שיצא לאור בשנת 1994 ורץ על דוס נותן לנו לשחק את דמותו של פוסטר – ילד שהתרסק בתאונת מסוק בשממה ואומץ ע"י שבט החי בשממה עד שהוא נחטף משם ע"י כוחות האבטחה של העיר הסמוכה. לאט לאט כאשר העלילה נחשפת מתברר שהוא איננו פוסטר אלא אוברמן – בנו של ממציא גאון שיצר מחשב על בשם LINK ששולט בעיר הראשית ואחר כך התחבר אליו.

פוסטר - על שם הבירה שנמצאה במסוק המרוסקבדומה למשחקיה של חברת סיירה גם תחת שמי פלדה היה משחק הצבע והקלק בו הייה צורך לאסוף חפצים, להשתמש בהם, לדבר עם אנשים ובכלל – לא הייתה שום דרך לזרום אל מחוץ לעלילה. המעלית נשארת סגורה עד שמשיגים כרטיס מתאים והמסדרון תמיד נמשך 2 מסכים לכל כיוון. למרות שהעיר הייתה (כביכול) ענקית, העלילה מתרכזת סביב שלושה איזורים המורכבים מ 3-4 מסכים כל אחד.

וכך, חמוש בדוס 6, ערימת דיסקטים ומסך סופר VGA ניסיתי להוביל את פוסטר ברחבי העיר. חלונות 95 רק הפציעה, האינטרנט לא ממש היה קיים בצורתו העכשיוית וגם ככה, המודם 14.4 בקושי הצליח לחייג אל המספר של ה BBS המקומי. במילים אחרות – אין walkthrough ושוב ושוב חוסלתי ע"י עין ענקית בתוך המרחב הווירטואלי של לינק.

הפעם הבאה שבה ניסיתי את מזלי אל מול עיר הפלדה הייתה לפני שנה, עת נתקלתי בפרוייקט ScummVm המשובח שאיפשר לי לשחק את המשחק על גבי האובונטו. הפעם היה לי את המשחק ומדריך מפורט, אבל קריסה לא צפויה של הכונן הקשיח מנעה ממני להמשיך אותו וכך הוא נזנח עד עתה.

המשחק על גבי נוקיה N95הרכש החדש, נוקיה N95 מריץ סימביאן אשר גם עבורו, כך מסתבר, קיימת גירסה של ScummVm. כרטיס זיכרון של 2GB נתנו מספיק מקום כדי להתקין את התוכנה ולהוריד את מהדורת ה CD (בנפח מדהים של 70MB) ובכך יכולתי גם לשמוע את הדיאלוגים ולא רק לנסות לקרוא אותם. הייתרון במשחק על מסך כל כך קטן הוא שבהתחשב ברזולוציה המקורית אליה תוכנן המשחק – על מסך הסלולר זה נראה כאילו לשם זה יועד. כך, במשך השבוע שחלף, ניצלתי את נסיעות הרכבת לת"א בניסיון לסיים את ההרפתקאה הזו וכאמור, זה עתה סיימתי. עם זאת, אני חייב לציין שאת הנוחות של עכבר לא תמיד אפשר להחליף בלוח מקשים או ג'ויסטיק – לא משנה עד כמה הוא יקר. במשחק הלז, יש 3 או 4 פעולות שיש לבצע בתיזמונים מהירים של שניות, פעולה שהיא פשוטה מאין כמוה כשעובדים עם עכבר אבל נעשית קשה ביותר ברגע שמנסים לגרור את הסמן עם הג'ויסטיק. כך למשל מצאתי את עצמי במצב מביך שבו אנדרואיד גוער בי על כך שאני לא מצליח להבין שיש ללחוץ על שני כפתורים סימולטנית – קצת קשה היה לו להבין את המשמעות של ממשק המשתמש. גם אותה העין שהקפידה להשמיד אותי בפעמים הקודמות התגלתה כבעייתית כשהתברר שניתן לכסות אותה למשך 7 שניות בלבד שאמורות להספיק לעבור בין 4 מסכים שונים ולבצע פעולה. מצד שני – טכניקת השמור וטען הוותיקה עדיין לא אבדה וכך אחרי כל התקדמות משמעותית מצאתי את עצמי שומר את המשחק למקרי חירום.

ScummVM
סקאם (ראשי תיבות של Script Creation Utility for Maniac Mansion) הוא פרוייקט שפותח במקור כדי לתמוך במשחקי המחשב של לוקאס ארט (מניאק מנשן המיתולוגי ולאחר מכן, אי הקופים, יומו של הטטנקל, סם ומקס ואחרים). משחקי המחשב הישנים היו בנויים בשיטה של סצנות ודמויות, המנוע של Scumm מחליף את קובץ ה exe המיתולוגי ומבצע במקומו את הקריאות הרלוונטיות לסצנות והדמויות המתאימים. עד שנת 2002 הפיתוח התמקד כאמור סביב המשחקים של לוקאס ארט אך בערך באותה התקופה התחיל הפרוייקט להתפרש וכיום הוא תומך במעל ל 150 משחקים שונים של חברות שונות.

היתרון של Scumm היא בניידות שלו, במקום קובץ ה exe שהיה מסוגל לרוץ רק על דוס, אפשר להריץ את Scumm (ומכאן – את המשחקים שלו) כמעט על כל מכשיר חשמלי שיש לו קצת שכל בקודקוד. מלבד התמיכה בחלונות / לינוקס / Osx הטרוויאלית, ניתן למצוא גירסאות של Scumm גם עבור מחשבי כף יד, iPhone, איפוד, מכשירי Symbian, ואף בשלל קונסולות נידות כגון ה Psp וה Ds.
חלק מהמשחקים (ביניהם תחת שמי פלדה) ניתנים להורדה ישירות מעמוד ההורדות של הפרוייקט, את חלקם האחר צריך לשחזר מקופסאות הדיסקטים במחסן, או בנבירה מעמיקה ברשת. רשימה מלאה של משחקים נתמכים ניתן למצוא בדף הוויקי הזה של הפרוייקט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *