Deprecated: Creation of dynamic property CF\WordPress\DataStore::$logger is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php on line 23

Deprecated: Creation of dynamic property CF\WordPress\Proxy::$pluginAPI is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/Proxy.php on line 31

Deprecated: Creation of dynamic property SyntaxHighlighter::$brush_names is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/syntaxhighlighter/syntaxhighlighter.php on line 248

Deprecated: Creation of dynamic property SyntaxHighlighter::$specialchars is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/syntaxhighlighter/syntaxhighlighter.php on line 326
המכללה | מחשבות על הטורנטים בישראל
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

מחשבות על הטורנטים בישראל

פעם, שלט פה האימיול, שידרוג מבוזר ומבוסס קוד פתוח של רשת אידונקי. לאחר גל תביעות כנגד כל אותם אתרים, שהגיע בערך בתקופה שבה הרשת הלכה בדרכן של קודמותיה והתמלאה בזבל, קבצים מזויפים ופורנו במסווה הגיע הזמן להתקדם הלאה.
בשלב הזה, התחילו להתפתח ולתפוס במקביל שלוש טכניקות הורדה פופולאריות – יוזנט, ביטורנט, והורדה / צפייה ישירה.
יוזנט – היווה שילוב של איכות ומהירות המוגבלת בעיקר על ידי מהירות ההורדה שקבע לך הספק. החיסרון – החיבור לשרתים טובים הצריך מנוי שעלה כמובן כסף.
ביטורנט – הציג רשת מבוזרת, די בדומה לאימיול, בה אתה גם מעלה בזמן שאתה מוריד. החסרון העיקרי – מהירות ההורדה שלך מוגבלת על ידי מספר המשתפים ומהירות ההעלאה שהם מספקים.
ההורדה הישירה או הצפיה הישירה מאפשרים למפיץ להעלות את הקובץ פעם אחת ולשתף את הלינק. כל מי שרוצה יכול להוריד את הקובץ ישירות מהשרת. החיסרון – קבצים גדולים או הורדה בשעות העומס הצריכה תשלום חד פעמי או מנוי חודשי. חסרונות נוספים נמצאים באיכות הנמוכה של הוידאו (לפחות בצפיה ישירה) וכמובן – מנגנון ההתראה והסרה שיכול לגרום לכך שהקובץ יעלם במהירות רבה.
יהונתן שואל בפוסט מצוין (דיון מקביל גם בניוזגיק) איך יכול להיות שהשוק הישראלי, החליט לוותר על הטורנטים לטובת הורדות ישירות וצפיה ישירה כאשר ברור למדי שהשרידות של התוכן בפרוטוקול היא טובה יותר, האיכות גבוהה יותר והתוכן בחינם. הדיון התפתח יפה בתגובות וכמעט הכל כבר נאמר, אבל בכל מקרה – הנה שתי האגורות שלי לגבי ההשפעות על הבחירה באתרי הורדות אל מול טורנטים.

ספקיות התוכן – הוט ויס.
כששודר הפרק הראשון בעונה האחרונה של אבודים טרחה הוט לפמפם ללקוחותיה כי הפרק ישודר בארץ כ 24 שעות אחרי השידור בחו"ל. בהוט הבינו שהמעריצים המושבעים של התוכנית לא יחכו הרבה לפני שירוצו להוריד את הפרק מהרשת וכך – אין להם באמת סיבה להישאר. שיטת ה"שידור בתוך 24 שעות משידור המקור" תפסה תאוצה והרבה מאוד סדרות פופולאריות משודרות כך – עם זמן המתנה קצר מאוד בין שידור המקור לשידור בארץ. כאשר הסידרה משודרת בטלויזיה, עם תרגום בפרק זמן כל כך קצר – כל תהליך ההורדה קצת מאבד מטעמו.
אותו דבר קורה גם עם הסרטים אם כי שם פרק הזמן קצת יותר ארוך. כבר אחרי ההקרנה הראשונה בארה"ב, ולפעמים עוד לפני ניתן למצוא שלל גירסאות – רובן cam או TS המאוד לא איכותיות. הקבצים האיכותיים מגיעים אחרי תקופה יחסית ארוכה כאשר הסרטים הללו מקבלים גירסאות DVD ובלו ריי.
אני לא יודע איך זה אצל הוט, אבל אצל יס, הסרט מופיע ברשימת הסרטים להשכרה כמעט באופן מיידי מרגע שהוא יורד מהמסכים. אחרי כחודש, כשיס מבינה שכבר מיצתה את פוטנציאל המשלמים על הסרט היא מעבירה אותו לערוץ הסרטים. בהתחשב בעובדה שהממירים כיום מגיעים עם אפשרות הקלטה ו HD, איזה אינטרס יש ללכת ולהוריד את הסרט במחשב?
כמובן שיש יוצאי דופן, יס למשל עדיין לא משדרת את הפרקים של דוקטור הו מהעונה החדשה ומקרינה כרגע רק את העונה החמישית, אבל מצד שני, קהל המעריצים של הדוקטור הוא קצת יותר טכנולוגי מראש ומעדיף את הביטורנט גם ככה.
אז נכון, זה לא מכסה את כל תחום התוכן, אבל יש לזה השפעה רבה וכאשר הכל זמין כאן ועכשיו על גבי הטלויזיה בלחיצת כפתור בשלט, הערכות להורדה הופכת להיות מטלה שלרוב הצופים פשוט לא משתלמת.

איכות זו לא מילה גסה
לפני זמן מה, שלחה לי אמי קישור לסירטון כלשהו ביוטיוב עם בקשה להפוך אותו ל DVD כדי שתוכל לצפות בו על גבי הטלויזיה שלה. כשראיתי את הקובץ די נחרדתי, הוא סופק ברזולוציה של 320 או 240 שורות. מצד שני, אחרי שחשבתי על זה לרגע – נזכרתי שאצל הורי בסלון לא יושב מסך LCD משוכלל אלא טלויזית CRT פשוטה.
נכון, מחירן של טלוויזיות ה LCD צנח בשנים האחרונות בצורה משמעותית אבל לא בכל מקום מיהרו לרכוש אותם וגם אלו שרכשו – פעמים רבות פשוט העבירו את הטלויזיה הישנה אל חדר הילדים.
אז נכון, הטלויזיה בחדר השינה שלי היא 720P ובסלון היא 1080P ועדיין – בחדר השינה יש ממיר פשוט המספק אות המתאים לטלויזית CRT ולא למסך HD – ומה אגיד ומה אומר – אני לא מרגיש שחווית הצפיה שלי נפגמת.
אז אם אתם מורידים סרט בגובה של 320 פיקסלים וצופים בו על מסך מחשב ברזולוציה של 1280 פיקסלים לגובה ממרחק של מטר – זה נראה איום ונורא אבל כשמביטים על זה במסך טלוויזיה ממרחק של 2-4 מטרים – הפרספקטיבה משתנה.

רוחב פס – סטרימינג
פעם, היו פה ימים שקצב הורדה של 1.5 מגה נחשב "מהיר" כאשר הרוב הסתפקו ב 750 קב"ש וחלק אף בפחות. כשהיינו רוצים לראות סרטון סטרימינג באותה תקופה היינו לוחצים על נגינה ואז מיד על השהיה והולכים להכין קפה כדי שהבאפר יספיק להתמלא בצורה שתאפשר צפיה יחסית חלקה.
הימים התקדמו, ואם תנסו להקים קו חדש יהיה לכם קשה לקבל קצב של פחות מ 2.5 מגה. אם תקחו את הפרוקסים השקופים ששמו הספקיות לאורך הדרך ברור לנו למדי שהורדת HTTP רגילה (בין אם מדובר בהורדה ישירה ובין אם בצפיה ישירה) תהיה מהירה מאוד ופעמים רבות, אפילו ללא קטיעות באפרינג.
בניגוד להורדות המוזיקה – אותה אנו נוטים לצבור עד בלי די על הנגן שלנו. הרי שאין הדבר כך עם קבצי וידאו. אנחנו מורידים את הפרק כי אנחנו רוצים לצפות בו, אחר כך – כבר אין לו שימוש ולרוב אנו מוחקים אותו.
כל תחום ההורדות של הסרטונים התפתח בעיקר בגלל הקושי בהורדה ישירה / סטרימינג ומרגע שבעיה זו נפתרה, הצורך בהורדה של סרטים – די התבטל.

השקעה מול הכנסה.
אחד הטיעונים כנגד אתרי האימיול למיניהם הייתה שהם שמים פירסומות ולכן יוצרים רווחים על גבי תוכן מפר. נוצר צורך למצוא מודל הכנסות אחר ושרתי ההורדה / צפיה ישירה מיהרו לספק אותו בצורת תוכנית שותפים. על צפיה ישירה יקבל האתר בין דולר לשניים על כל צפיה של מעל לחצי שעה. גם אתרי ההורדות מציעים קופונים דומים באחוזים על מכירת מנוי / שליחת SMS וכ'.
העסק פשוט למדי – מצא קובץ באיכות טובה מספיק או העלה אחד חדש ושתף את לינק השותף שלך בכל מקום אפשרי. אם יש לך אתר שמרכז את כל התוכן – אתה מסודר. כמות צופים נאה תסדר לך משכורת חודשית נאה, שאת רובה אגב אפשר להעלים ממס הכנסה די בקלות.
לא רק שבטורנטים אי אפשר לייצר הכנסה שכזו אלא שגם תהליך החיפוש והבדיקה הוא מאוד מיגע. אם אני רוצה לוודא שסרט בצפיה ישירה הוא אכן איכותי כל שעלי לעשות הוא להתחיל הקרנה ולדגום אותו במספר נקודות בעוד שעם טורנט עלי להוריד את הקובץ אל המחשב שלי ולוודא שהוא תקין. זה לא בעיה כשאתה אדם פרטי אבל כשאתה מנסה לאנדקס מקסימום של הורדות – אתה הולך לאיבוד.
בקיצור, קיומו של מודל עיסקי מפותח מאחורי אתרי הצפיה הישירה גרם לבעלי האתרים להעדיף את השיטה הזו על פני הטורנטים.

לשתף? אני רק לוקח.
ספקיות התשתית די מגבילות את מהירות ההעלאה ללקוחותיהן כאשר בדרך כלל מדובר על קצב העלאה של עד 0.5 מגה סל"ש. כאשר במקביל בזק מנסה להעביר את רוב משתמשיה כיום ל NGN או לכל הפחות לחבילת הורדה של 5 מגה סל"ש.
0.5 מגה סל"ש עדיין מאפשר העלאה בקצב מכובד, ואם תגדירו אפלואד של רק 10 אחוזים מזה (50 קילו סל"ש) עדיין תחשבו כמשתפים מעולים – כמה מאיתנו באמת מאפשרים להוריד מהם בקצב שכזה?
וגם אם נאפשר להוריד מאיתנו בקצב ובמהירות שכזו, כמה זמן יקח עד שנצליח לבסס יחס הורדה העלאה מכובד? אם הורדתם ג'יגה תצטרכו להעלות 10 מגה עבור כל אחוז. העלאה של 200 מגה תעניק לכם את היחס המדהים של 0.2%. מתי בפעם האחרונה ניסיתם להעלות 200 מגה לרשת? אפילו בהעלאה לאתרים כמו יוטיוב עדיין מדובר במשימה שעלולה לקחת מספר שעות טובות.
בפרוטוקול האימיול עוד הייתה הגבלה על מהירות ההורדה כפונקציה של מהירות ההעלאה אבל זו אינה קיימת ברשת הביטורנט (קיימת כפונקציה, ויש טראקרים פרטיים רשומים שלא מאפשרים למי שלא משתף להוריד מהם וכ' אבל הרוב – פתוח לכל).
הישראלי לא אוהב לשתף, הוא יעדיף להוריד את הקובץ שלו ולסגור את התוכנה ברגע שההורדה תסתיים. היות ורוב המורידים לא אוהבים לשתף, הקבצים העבריים יסבלו מהורדה איטית, מיעוט של זורעים ומבלי להחזיק תשתית תומכת שתפקידה להחזיק את הטורנט בחיים הקבצים ימותו במהירות.
מסיבה זו בדיוק, קהילות הטורנט הבודדות שכן פעילות בארץ הן על בסיס הרשמה והיכרות – כך אפשר לוודא שהקהילה מורכבת ממשתפים איכותיים והקבצים ישארו בחיים.

Time to Market + added value
הגם שרמת האנגלית שלי גבוהה למדי ואני מסוגל לצפות בפרקים וסרטים ללא תרגום, ברגע שיש קצת רעש רקע בעברית אני מאבד את הריכוז. אני מניח שיש פה בארץ קהל לא קטן שמסיבות דומות או אחרות עדיין זקוק לתרגום. אם ניקח פרק חדש של סידרה כלשהי ששודר הרגע בארה"ב הרי שאם אנחנו רוצים לראות אותו מתורגם יש שתי דרכים – להוריד את הקובץ המקורי ולחכות שיגיע תרגום כקובץ נפרד או לחכות שיגיע קובץ משולב אל הרשתות.
עבור מנהל תאורטי של אתר שכזה, הקמה של מערך שכזה הוא מסורבל ומורכב. הוא צריך להוריד את הקובץ המקורי, להוריד תרגום (לכשיצא) לשלב אותם ביחד ואז להפיץ.
אם יש לו קצב העלאה מהיר במיוחד הוא יוכל לגמור את כל התהליך במספר שעות עם צפיה ישירה / הורדה ישירה.
אם לעומת זאת הוא ירצה להרים טורנט הרי שמדובר בסיפור ארוך ומורכב. כל שלב ההכנה דורש את אותו הזמן, אך מגיע הרגע שבו יש להפיץ את הקובץ החדש לרשת הטורנטים ואז נוצר צוואר הבקבוק. כפי שכבר אמרתי – הישראלים לא אוהבים לשתף ולכן, תהליך הלידה של הטורנט עד לרגע התבססותו יקח זמן ארוך ומיגע – זמן שכמובן המוריד הקלאסי אינו מעוניין להמתין.

לסיכום
עבור מי שמחפש תוכן איכותי קבוע, רשת הביטורנט, על כל יתרונותיה היא עדיפה. עבור מי שמחפש לראות כאן ועכשיו – כמעט תמיד ינצחו ההורדות הישירות. נכון, האיכות היא פחות טובה, אבל הצפיה – היא כמעט מידית, ועבור רוב אוכלוסית המורידים – זה הקריטריון העיקרי.

לדרג את הפוסט
0

Comments

4 תגובות על “מחשבות על הטורנטים בישראל”

  1. תמונת פרופיל של נדב פרץ

    אבל טורנטים עבריים לא דרושים עבור תוכן מחו"ל – אפשר פשוט להוריד את המקור באנגלית, ואם מתעקשים אז גם קובץ כתוביות.
    טורנטים עבריים צריך בשביל תכנים עבריים – סרטים ישראליים (או מדובבים) ומוזיקה ישראלית. מכיוון שלרוב לא מדובר על תוכן חדש, שצריך להפיץ עכשיו ומהר, זה סותר את רוב הטיעונים שלך.

    1. תמונת פרופיל של ~ניצן~

      ראשית – אתרי הצפיה הישירה לא מכילים רק תוכן עברי, וכמות התוכן העברי היחודי בארץ הוא דל למדי וכשלעצמו לא מצדיק אתרים.
      שנית – אתה ואני אולי מסוגלים להתמודד עם אתרי טורנט באנגלית אבל יש פה ציבור לא קטן שהוא פחות טכנולוגי וכן מעדיף צפיה ישירה.
      ולבסוף – זו בדיוק הנקודה – רוב התוכן שצריכים להפיץ עכשיו ומיד לא רלוונטי לטורנטים עבריים ולכן נשארים רק הסרטים והמוזיקה. אבל אם השרידות של טורנט עברי היא נמוכה לאורך זמן, הרי שהיכולת לשמר טורנט שכזה היא כמעט בלתי אפשרית בעוד שברגע שמדובר בהורדה ישירה – מדובר בהעלאה חד פעמית ובדיקה תקופתית לראות שלא הוסר התוכן.

  2. תמונת פרופיל של אלנתן
    אלנתן

    למה אני ממעט להשתמש בטורנט – השנקל שלי.
    נתחיל בזה שאין לי טלוויזיה בבית. אנחנו צופים בבית בסדרות ישראליות בעיקר דרך אתרי הספקיות (מקו, 10 וכו').
    נניח שאני רוצה לראות סדרה מחו"ל – אם אני פותח את הטורנט – נמנעת הצפייה הישירה לשאר המשתמשים בבית (10 מגה) וגם אם הורדתי – צריך לחפש תרגום.
    את ההורדה הישירה אני מתזמן כשנח לי, תוך 20 דקות מוריד פרק של סדרה (בתשלום 10$ לחודש), וגמרנו, הרשת בבית פנויה.
    מתי בכל אופן אשתמש בטורנט? בעיקר להשגת סרטים ותוכן ישנים יותר.

  3. תמונת פרופיל של Morphey

    אין כמו TORRENTLEECH 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79