אורנג' (איז איט רילי דה) טיים

המילה time מתקשרת אצלנו לפסק זמן – לזמן אישי מול המחשב, כך פתח אתמול דוד אבנר (מנכ"ל פרטנר) את אירוע ההשקה של פורטל Orange Time. כבר בשלב הזה, התחלתי להרגיש בפה את הטעם של ההחמצה. כשהסבירו לי שאורנג' מקימה פורטל מדיה גדול שיספק וידאו, סרטים ומוזיקה לכולם המחשבה המתבקשת אצלי הייתה – סוף סוף אפשר להעיף את קופסת הכבלים / יס, לחבר מחשב לטלוויזיה והנה תחליף – אירוע ההשקה הסביר לי עד כמה טעיתי – במקום להיות ראשונים, בסופו של יום, אורנג' הקימו עוד שירות VOD. למה ציפיתי? ציפיתי שאורנג' תשיק קופסה קטנה שאפשר לחבר לכל טלוויזיה, להכניס כרטיס SIM של אורנג' ולקבל פיתרון טלוויזיוני מושלם. נאיבי? מסתבר.

אין ספק שהרבה מאוד עבודה הושקעה באתר, הוא בנוי היטב, התנועה בו זורמת, הניווט בו הוא נוח והיתרון הכי גדול – למרות רכיבי הפלאש הרבים האתר עולה מהר ולא חונק את המעבד. רשמית התמיכה היא רק באקספלורר הווה אומר על מחשבים המריצים וויסטה או XP בלבד, אם כי רוב העסק עובד מצויין בפיירפוקס על גבי אובונטו. חבל רק שבערוץ המוזיקה, במקום להשתמש בפלייר הפלאשי המצויין של הוידאו בחרו להשתמש בפלייר wmv פשוט – הוידאו קליפים הללו לא רצים על פיירפוקס ומתקבלת בקשה להתקין תוסף. את אותו תוסף ביקשו ממני Ynet בזמנו (לפני שהם עברו לנגן הפלאש שלא עובד בלינוקס) ונענע 10 – רק שהתוסף הזה מעולם לא הצליח לנגן עבורי וידאו באף אחד מהאתרים הללו.

בהשקה, ארז פז (סמנכ"ל השיווק והתוכן של פרטנר) הסביר עד כמה קשה היה לשכנע את אולפני הסרטים הגדולים בארה"ב לשתף פעולה עם אורנג' ואיזה מאמצים הושקעו כדי לוודא שכל הווידאו מתנגן בסטרימינג ולא נשאר שום תוכן על מחשבו של הגולש. פז ידע גם לספר איך כל אחד מהאולפנים שלח את מומחה ה IT שלו כדי לוודא שהמערכות באמת מאבטחות את החומר ואין סיכוי שהוא ידלוף לרשת. אני לא יודע מה סיפרו לארז פז, אני לא יודע מה המומחיות של אותם אנשי IT של אולפני הקולנוע, אבל אחרי שצפיתי בפרק של בנות בראון (מהתוכן הבודד שמוקרן בחינם) מצאתי בתוך ספריית הקאש של הדפדפן קובץ פלאש בנפח 24 מגה. כשפתחתי אותו, מה רבה הפליאה, התברר לי שמדובר בתוכן של הפרק, או לפחות חלקים ממנו (לא באמת בדקתי הכל). קובץ הפלאש הזה נמחק אגב ברגע שבר הטעינה מגיע ל 100%, אבל אני מניח שמשתמש זריז יכול להעתיק את התוכן למחשבו. אני לא יודע אם זו הטכניקה שבה גם משתמשים לווידאו בתשלום, יכול להיות שאורנג' מתנהגים בצורה שונה עם תוכן שהם נותנים בחינם, אבל היות ולא מצאתי שום סרט באורך מלא שמתנגן בחינם, היה קצת קשה לבדוק את הנקודה הזו. מה שבטוח, וידאו כן נשמר על המחשב של הגולש ואני מניח שבמהרה גולש זריז זה או אחר ימצא דרך לשמור את תכני הוידאו הללו.
אגב, לגבי איכות הוידאו, הפרק של אותה הסידרה נשמר ברזולוציה של 640×480, הטריילרים נשמרו ברזולוציה דומה – מה זה אומר על הרזולוציה של הסרטים? האם מדובר בתוכן HD? האם בצפייה על מסך LCD גדול אני לא אאבד מהאיכות? ובכן על מסך המחשב שלי – LCD בגודל 21 אינטש – במצב מסך מלא הווידאו נראה רע.
האמת, שזה לא ממש משנה, הכלל אומר שכל מה שאני יכול לראות, אני יכול גם להעתיק והיתרון עם מדיה דיגיטלית – שהאיכות לא הולכת לאיבוד בגלל ההעתקה. הרי מה יותר פשוט מלשים כרטיס לכידה דיגיטלי איכותי במחשב, לחבר את יציאת הוידאו של המחשב אל כניסת הוידאו של כרטיס הלכידה, ללחוץ על record בתוכנת הלכידה ואז על play בנגן, להעביר למסך מלא ולחכות שיסתיים?

למה לי
בסופו של יום, הבשורה של אורנג' היא בסך הכל עוד שירות VOD שמנסה להתחרות ב VOD של הוט. הנה כמה סיבות ללמה זה עלול שלא להצליח.

1. בהוט יותר נוח – הממיר כבר שם, מחובר לטלוויזיה, השלט ביד, לא צריך להקליד URL או לנסות להקליק עם העכבר במקום הנכון.
2. המחיר לא אטרקטיבי – 15 שקל לסרט זה המחיר שאני משלם כיום להוט על סרט ואני יכול לראות אותו על הטלוויזיה.
3. איכות הצפיה – תוכן ב 640×480 לא נחשב אצלי לווידאו איכותי וכיום, כשברשתות שיתוף הקבצים כבר מצויים תכנים באיכות HD האיכות הזו לא אטרקטיבית.
4. מי רוצה ליד המחשב – נכון שבשביל לראות סרט לבד מסך מחשב של 21 אינטש יכול להיות מספק, אבל כשרוצים לראות עם חברים כבר רוצים לראות ליד הטלוויזיה. לא לכל אחד יש מחשב שמחובר לטלוויזיה.
5. כשאני קונה DVD, אני משלם סכום כלשהו ומקבל לידי תקליטור – אני יכול לראות אותו במחשב או בנגן ה DVD. אני יכול להעביר אותו לחבר אחרי שסיימתי, אני יכול לצפות בו עוד פעם בעוד שבוע – בקיצור, מהרגע שקניתי את הסרט – הוא שלי ואני יכול להשתמש בו כרצוני (בסדר, במסגרת שימוש הוגן). אצל אורנג' אני קונה את הזכות לצפות בסרט במשך 24 שעות. אני לא יכול לראות אותו שוב בעוד שבוע מבלי לשלם עליו שוב, אני לא יכול להעביר אותו לאחי או לחבר – אני לא יכול לעשות איתו כלום.
6. נז"ק – התכנים בפורטל יהיו מזוהמים בנז"ק, זה אומר שאם תורידו את השיר לסלולר לא תוכלו להעתיק אותו לנגן mp3 שלכם, לא תוכלו להעתיק אותו למחשב שלכם או לצרף אותו לדיסק השירים שיושב באוטו שלכם. מה יקרה אם תחליפו טלפון? האם תוכלו להעביר את השירים שקניתם למכשיר אחר?
7. כי התרגלנו בחינם – ארז פז חזר ושינן את המנטרה שלו – תוכן איכותי במחיר אטרקטיבי. אבל לא משנה עד כמה המחיר יהיה נמוך הוא לעולם לא יהיה אטרקטיבי יותר מחינם. אורנג' לא הראשונים למכור מוזיקה ברשת, לצורך העיניין ב songs.co.il והם אפילו לא נגועים בנז"ק – זה לא מפריע לציבור הישראלי להוריד כאילו אין מחר ולבכות על המחירים היקרים. ואגב, שם מוכרים את השירים ב 4 שקלים, שקל תשעים פחות ממה שאתה מוכר.
8. כי אין מגוון – הצצתי באזור הסדרות ושם, תחת מד"ב מצאתי עונה אחת של באטלסטאר גלקטיקה ועונה אחת של אביר על גלגלים (יש, שנות ה 80). איפה סטארגייט אטלנטיס, פארסקייפ, בבילון 5, מסע בין כוכבים, ד"ר הו – איפה התוכן? איפה הרלוונטיות? האם אני אוכל לראות את הפרקים החדשים של LOST באתר אורנג' בסמוך ליום יציאתם בארה"ב – מסופקני.

והסיבה התשיעית, והכי חשובה לדעתי – כי התוכן לא מגיע אלי. את המדיה סנטר הראשון שלי בניתי בשנת 2003. הוא היה יחסית עלוב ופשוט והשתמש בתוכנת freevo. אחריו עברתי ל meedio ואחר כך קצת mythtv – המשותף לשתיים האחרונות הייתה היכולת להרשם לפידי RSS של הורדות ולקבל את הפרקים הרלוונטיים אלי למחשב – ללא כל התערבות שלי. יצא פרק חדש? המחשב היה מגלה את זה לבד, מוסיף אותו לביטורנט ולכשהיה מסיים להוריד אותו היה מוסיף אותו אל מסך הסרטים שעוד לא ראיתי. בשתי האחרונות יכולתי להגדיר את הדברים שאני אוהב לראות, מה שהצריך טיפה עבודה ראשונית ולאחר מכן, פשוט לקחת את השלט לידים, להתרווח מול הטלוויזיה ולהנות – ואת זה, השירות החדש של אורנג' עדיין לא יודע לספק.

האם השירות של אורנג' יהיה רווחי – לדעתי, בהחלט כן. היתרון הגדול שלו על שיטת ההורדות נמצא במידיות של זמינות התוכן. השימוש בסטרימינג ביחד עם ספק סטרימינג שיושב בארץ מאפשר לאורנג' להתחייב שהסרט יתחיל לרוץ תוך לא יותר מ 30 שניות מרגע לחיצה על כפתור הפליי. המהירות שבה הבאפר מתמלא מאפשרת צפייה חלקה וללא קפיצות כך שאפשר להתחיל "על המקום". הימצאות תרגום מובנה ומסונכרן גם היא מהווה תחליף לא רע לסרטים שמגיעים ממעוזי שיתוף הקבצים. בשורה התחתונה, מי שמחפש לראות עכשיו, לבד ומיד ימצא את השירות של אורנג' אידיאלי.
גם תחום משחקי הקאזואל הוא תחום רווחי (עבדכם הנאמן ואיילה רווח (אז מנהלת המוצרים, היום סמנכ"לית מוצרים ב allJobs) ניסו בעבר להרים שת"פ דומה תחת המותג של נטוויז'ן ביחד עם trygames והפרוייקט נפל ברגע האחרון בגלל האיחוד עם ברק (אבל התשתית מוכנה), למיטב זכרוני בזק בין לאומי גם הרימו בעבר אתר משחקי קאזואל, אין לי מושג איך הלך להם) והמחירים באמת נמוכים ואטרקטיביים. היתרון הנוסף בחנות משחקים שכזו על פני הורדה מהרשת היא שאתה יכול להיות בטוח שאתה מקבל פה מוצר נקי ולא מוריד במקרה איזה ווירוס זדוני שמתחזה למשחק תמים.
תחום המוזיקה להערכתי דווקא לא ממש יצליח, אף אחד לא ירכוש ב 6 שקלים שיר מסורס כשהוא יכול לקנות אותו ב 4 שקלים ללא מגבלות DRM. האמת היא, שגם כשהמחיר זול, אנשים מעדיפים להוריד בחינם ולבכות שיקר להם לקנות. תירוץ ה"דיסק ב 90 שקל" הפך כבר מזמן ללא רלוונטי ועדיין זה לא משנה את תמונת ההורדות.

הנושא האחרון, וכאן יכולה להתגלע בעיה גדולה – הוא נושא החיוב דרך מכשיר הסלולר. כבעל כרטיס אשראי, אני אחראי לחיובים שלי. אני לא יכול לקבל כרטיס אשראי מבלי שיהיה לי חשבון בנק ואם אני אחרוג מהמסגרת שלי חברת האשראי תפסיק לאשר את העיסקאות. בחיוב בסלולר לעומת זאת, הכל פתוח – תרשום על החשבון. היום, כשלכל זאטוט יש מחשב בחדר וסלולרי בכיס עלולים לקום בעוד חודש כמה אלפי הורים בישראל ולגלות שחשבון הסלולר של הזאטוט שלהם תפח בעוד כמה עשרות או מאות שקלים. החיוב כמובן יהיה בדיעבד ואורנג' כמובן לא תזכה את החשבון על התוכן שנצרך והנה לכם הזעקה הצרכנית הבאה עלינו לטובה. מהר מאוד יגלו ההורים שהאתר של אורנג' הוא התחליף לאותם שירותי שיחות 056 בזמנו וידרשו נעילה גורפת – מה שמעמיד את המודל כולו בסכנה. נכון שאורנג' מציעה לרכוש חבילות משולמות מראש, ונכון שזה לא ממש שונה מילדים שמזמינים בלי חשבון סרטים ב vod ועדיין, המעמד שונה והטיפול יהיה שונה.

ועוד מילה קטנה לאורנג', סטארטאפ ישראלי חביב הביא לנו את boxee, תוכנה שיודעת לרוץ על חלונות, מק ולינוקס. תורידו אותה, תראו איך הם מימשו שם את הזרמות האינטרנט של Hulu לצורך העיניין ואז דברו איתם ותגידו להם שאתם גם רוצים להיכנס. זה לא אומר שלא תוכלו לגבות על זה כסף, יש להם ניהול יוזרים, לכם יש ניהול יוזרים ובטח אפשר לקשור בין השניים לאחר מסך הגדרות קצר – לכו על זה.

קריאה נוספת:
גל מור: 10 הערות על אורנג' טיים

לדרג את הפוסט
0

Comments

7 תגובות על “אורנג' (איז איט רילי דה) טיים”

  1. עובד חלק על שואש? לא אצלי…

    נסה את הכתובת הזו לדוגמה. אבל כדאי שלפני כן תדאג לשמירת הטאבים הפתוחים, כי אצלי זה גורם לדפדפן להיות איטי עד כדי תסכול, גם אחרי שסוגרים את הטאב.

  2. boxee גדול, אבל למיטב ידיעתי עדיין אין build ל-windows

    1. אתה צודק, בוקסי עדיין לא תומכת בחלונות, נתתי לדף הראשי שלהם לבלבל אותי. נמחק

  3. תיקון טעות, ניצן צודק.

    קיים boxee לוינדוס אבל זוהי גרסה מוגבלת שהופצה לearly testers בלבד

  4. […] נוספים בעניין זה: אורנג' (איז איט רילי דה) טיים – ניצן ברומר חמש הערות על האתר החדש – עומר פרצ'יק SHARETHIS.addEntry({ title: […]

  5. תמונת פרופיל של שושי
    שושי

    בתור מישהי שמכירה את הפרויקט מקרוב אני יכולה להגיד לך שהכתבה שלך טובה מאד וקולעת אבל יש בה שני דברים לא נכונים (היות ולא קנית תוכן בתשלום):
    1. בתוכן בתשלום לא נשמר כלום על המחשב בניגוד לפלאש, היות וזה שיטת שידור קצת שונה
    2. התוכן בתשלום הוא איכותי מאד, עם קידוד של h264 שהוא מהמתקדמים בעולם, והרזולוציה היא בערך 700X500.
    כדאי לקנות תוכן זול, אולי פרק בסדרה בחמש שקל בכרטיס אשראי, כדי לראות איזה איכותי זה.
    בכל מקרה, אחלה כתבה!

    1. אולי אתם תתנו לנו דוגמא לאיכות התוכן לפני שאני מוציא 5 שקלים .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *