המתנחל המתוייג

הקודח הפנה את תשומת ליבי לכך שוואלה הפנתה את תשומת ליבו לכך שצה"ל מתכנן להתקין שבבי RFID במכוניות של המתנחלים. לדעתו של הקודח כל העסק מיותר שכן הוא אינו רואה כל יתרון למערכת המדוברת על פני המדבקות שעל חלונות הרכבים של המתנחלים. האמת, שההבדל הזה שבין מדבקה לבין תגיות RFID יכול לעשות את כל ההבדל. זה יכול לחסוך הרבה זמן מבוזבז שלא לדבר על תיסכול שמצטבר לאורך המחסומים בכל שלושת הצדדים (היהודים, הערבים והחילים).

ניסוי קטן
תסתכלו בשעון שלכם ותרשמו את השעה. לאחר מכן הסירו אותו וצאו אל הכביש הקרוב והתחילו להסתכל על מכוניות חולפות. אל תחפשו את הכביש הסואן ביותר אלא איזושהי יציאה שמתפצלת אליו כך שהמכוניות מאיטות למהירות כמעט אפסית. תחזרו הביתה כשנמאס לכם.
עכשיו שאלות:
1. אחרי כמה זמן נמאס לכם? זה אולי נראה הרבה זמן ברחוב אבל מה אמר השעון כשחזרתם הביתה?
2. לכמה מכוניות יש תו כניסה יחודי שמאפשר לו להיכנס למפעל גדול ומוכר באזור? לחילופין – לכמה מהרכבים יש מדבקת טסט?
3.לכמה מהרכבים שהיתה מדבקת טסט היא היתה בתוקף ובעלת לפחות עוד חצי שנה עד הטסט הבא?

מודה, חיפפתי עם הקסדה
השאלות הללו אולי נראות מונפצות אבל קחו בחשבון שמשמרת מחסום טיפוסית היא בת 6-8 שעות, אחרי כמה זמן נמאס לכם? עכשיו תחשבו שצריכים גם לעמוד עם אפוד מלא, שכפ"ץ קרמי, קסדה על הראש ונשק – באמת חושבים שיהיה לכם כוח לזהות על פי מדבקה?

אז קחו חייל, כל חייל, תעמידו אותו במחסום ותבקשו ממנו לזהות רכב עובר על פי מדבקה שאמורה להיות על השמשה הקדמית. כמה זמן יקח לו למצוא את המדבקה, לזהות אותה ולהיות בטוח שהיא אמיתית? מניסיון – הרבה פחות מהזמן שיש לו. לכן, עוצרים את הרכב במחסום, הנהג מתעצבן כי מה פתאום עוצרים אותו והרי הוא יהודי, הוא צועק על החיל – שמה פתאום צועקים עליו והרי הוא מגן על המולדת ואחרי 20 דקות של משמרת שכזו, החיל מדליק סיגריה ומנופף בחפיפניקיות לגבי הרכב המתקרב למחסום – על בסיס "נראה לי שיש לו מדבקה".

במילואים האחרונים שלי בחברון יצא לי להיתקל בתופעת המספרים המודפסים. מרחוק, המספר נראה כמו מספר ישראלי כשר לחלוטין. הצבעים נכונים, הסימול IL והדגל קימים ואפילו החותמת של תו התקן נמצאת שם. אבל כשבודקים מקרוב, פתאום רואים שמדובר בלא יותר ממדבקה על לוחית פלסטיק.
עכשיו תחשבו על חייל שאמור לזהות את ההבדלים. כאמור, אולי הוא ינסה להצליח ב 20 דקות הראשונות, אבל כשחייל עושה מחסום 8 שעות, זה אומר שיש 7 שעות ו 40 דקות בהם מחבל פוטנציאלי יכול לעבור בכל משמרת.

והמדבקה ההיא שעל החלון? הרי המצרכים הם פשוטים ביותר – אבן בשביל לשבור את החלון ומחשב עם מדפסת וסורק בשביל להפיץ את השכפול. היי – אפילו אפשר לקבל בעיסקת חבילה – גם מדבקה וגם לוחית רישוי.
לאף חייל שעומד במחסום עם אפוד, שכפ"ץ קרמי, קסדה ונשק אין סיכוי לזהות את ההבדל בזמן הגיוני, כשכמובן גם התנאים הסביבתיים באים לרעתו – גשם בחורף, שמש מסנוורת בקיץ וכיוצ"ב.

התראה חדשה

2 בלילה, הטלפון מצלצל בחמ"ל, על הקו – הגדוד.

"תרשום: נגנבה סובארו לבנה שנת 97 שמספרה 12-345-13 ויש חשש שהיא תופעל על מנת להבריח מחבלים אל תוך הארץ, תעדכן בבקשה את כל המחסומים שלך"

בכל קו יש את ה"רשימות". דפים על דפים שנצברו לאורך השנים עם מספרי תעודות זהות של מבוקשים, מספרי רחבים חשודים וגנובים. ההתראה מתקבלת בחטיבה שמעבירה לגדודים שמעבירים לפלוגות שמעבירים למחסומים – אם מישהו חשב על טלפון שבור – זה בדיוק המקרה. אבל, גם אם לא היה פה טלפון שבור הרי שאף אחד מהחיילים לא זוכר את כל לוחיות הזיהוי החשודות בע"פ, מה גם שבדרך כלל הן מוסרות במהירות ומוחלפות במזויפות.
בסופו של דבר, אף חייל לא מחזיק ביכולת לזהות בפרק זמן סביר את הרכב המתקרב, לנתח האם הוא מורשה למעבר ואם כן לזהות האם לא מדובר ברכב גנוב. מחשב לעומת זאת כן יכול לעשות את זה.

אז מה היתרונות?

נגנב רכב עם תג RFID – נשלחת הוראת עדכון לכל המחשבים על מספר התג, ברגע שזה יתקרב למחסום הוא ישר יזוהה כרכב גנוב והחילים ידעו לזהות אותו.יתרה מזאת, השתלה של קורא סמוי במרחק בטוח מהמחסום יוכל לזהות רכבים שכאלה ממרחק בטוח ולתת התראה במחסום על סכנה מתקרבת.

היות ובניגוד למדבקה תווי RFID קצת יותר קשה לזייף הרי שהטמעה של הטכנולוגיה הזו תוכל לעזור בצורה רבה מאוד ולשנות חלק ניכר מהתנהגות המחסומים.

לדרג את הפוסט
3.8

Comments

7 תגובות על “המתנחל המתוייג”

  1. התייחסזות יפה אבל שגויה לדעתי.
    אני הולך בעוד שבועיים לתפוס עם הפלוגה שלי את אחד המחסומים העמוסים במדינה. איפה שהוא מדרום לבית שאן, באיזור טירת צבי. זה שאולמרט בנה לאבו מאזן בשביל להכניס סחורה לישראל.
    הייתי שם בסיור קו מכין בשבוע שעבר. חתיכת שדה תעופה פתחו שם. וחשבתי על הפוסט הזה שכתבתי.

    במחסום הזה יש מחשב בכל עמדה שמכיל את ההתראות במערכת מיילים וטבלאות לוחיות רישוי ותעודות זהות. יש מיזוג וערכת קפה לכל בוטקה מבוטן ומבוצר, הכל הידראולי, קח שהחייל יכול לא לעמוד בכלל כשהוא עושה את כל העבודה. הרכבים מועטים על ידי פסי האטה, 2 חיילים בכל עמדת בידוק, עמדות האבטחה מדוגמות, ובלחיצת כפתור מסויים כל המקום הופך לסגור ומסוגר, דוקרנים קופצים מכל כיוון, אזעקה ומחסומים כבדים יורדים ברגע- במילים אחרות- יצירת מופת צבאית ולוגיסטית.
    אני כמעט חזרתי לקבע לאור זה שצה"ל חזר להיות קצת מסודר, ואמרתי לו "בואנה אחי, שיחקו אותה, הכל דיגיטאלי, הכל עתידי, המחסום טס, מאובטח ואיכותי.

    "כל זה", אמר לי המ"פ שחפפתי איתו " אסור שיחליף את ה"בוקר טוב" למי שנוהג באותו הרכב, גם לא המדבקה שעל הלוחית שלו, שום דבר לא יחליף את הבדיקה לראות אם הנוסע הוא איברהים או אבי. ולבדוק האם משהו חשוד בהתנהגותו או ברכב. אם לא תזכיר לחיילים שהחושים שלהם הם אלה שמכריעים כתוספת לתעודות- אתה תגדל פה קופאית בסופר, ולא חייל"

    אני פריק של RFID וטכנולוגיה כמו שבטח הבנת. אבל אני מתנגד להחלפה של חושים חדים, ואבחנה של בן אנוש שלא ניתנת- כיום- לפתרון טכנולוגי.

    חוצמזה: רכבים של מתנחלים לא נגנבים, כי הם נמצאים כמעט תמיד בתוך התנחלות, שמין הסתם אינה מקום משיכה לגנבים… הרכבים שנגנבים הם הרכבים בתוך שטחי מדינת ישראל- אם היה מהלך להכניס שבבי RFID בכל הרכבים במדינה באופן שלא יהיה ניתן להוציא אותם (בלתי אפשרי) אז הייתי מסכים, זה היה גאוני. אבל להוציא את המדבקה ולשים אותה ברכב אחר, זה פשוט כמו להחליף גלגל.

    אגב, לזה יש פתרון, תסתכל בכניסה לנתב"ג את המצלמות שמצלמות לך את לוחית הרישוי שאתה נכנס- שמעתי שהן מעבירות בOCR את תמונת לוחית הרישוי למספר דיגיטאלי שנבדק במאגר במיאית השניה, ואם הרכב שלך חשוד/ חבלני / גנוב, המחסום ייסגר עוד לפני שאתה תגיע למאבטח שבכניסה. גם אם לא תזוהה, הוא עדיין יבקש ממך, גם אם אתה סמנכ"ל ברשות שדות התעופה עם מדבקה ורכב של הרשות- להגיד לו בוקר טוב ושלום.

  2. ושוב,
    למה בכלל צריך את המחסומים או להיות בשטחים? השבבים באים להנציח מדיניות לא נחוצה במקום להסיר אותה (למרות שבמקרים כמו מפעלים גדולים וכו' הייתי מעדיף את השבב על מדבקת זיהוי, הסיכוי של שתיהן להגנב זהה והאותנטיקציה עדיפה).

  3. אפי – על זה אומרים בסוף – ומה קורה כשיש הפסקת חשמל. אתה צודק, אין באמת תחליף ללהגיד שלום אבל לא כולם נמצאים במחסומים גדולים וכבר יצא לי למצוא את עצמי מקים מחסום באמצע ציר 60 כדי לתפוס מחבל (לשאלתך יהונתן).

    הרכבים שנמצאים בתוך ההתנחלויות הם אכן בסכנת הגנבות פחותה, אבל כלום לא מונע השתלטות של קבוצת מחבלים על רכב וחטיפתו שלא לדבר על כל מיני ישובים שלא ממש טרחו להקיף את עצמם בגדר – חלקם מתוך התנגדות עקרונית.

    באשר למחסום – המתנחלים ביו"ש הם חוליגנים, הם יראו שיש מחסום אבל מבחינתם הוא לא בשבילם ולכן הוא לא קיים. אתה יכול לסמן לו לעצור עד מחר הוא פשוט ילחץ על הגז וכדאי שתזוז לו מהדרך כי הוא לא יעצור. מצד שני, זו אותה התנהגות שמאפיינת מחבל במכונית תופת שרוצה להתפוצץ לך על המחסום – ובמספר השניות הללו שיש לך – נסה להבחין אם יש או אין שם מדבקה ותחליט מה אתה עושה.

  4. ניצן- אם מחבלים גונבים רכב ונוסעים איתו דרך מחסום שלך- וברכב יש תג RFID- הוא לא דווקא יפתח להם את המחסום?

    שוב, גם היום כתבתי פוסט על התפתחות מהפכנית של RFID (לאכול את זה), ואני חוזר ומדגיש- צריך מאוד מאוד להזהר עם זה.

  5. ואגב, לגבי המתנחל החוליגן- אני נמנע מלעשות הכללות אחרי תקדים זרובבלה- אבל אני יכול להגיד לך שבמקרים הבודדים שתושבים ישראלים עשו לי סצינות במחסום או ניסו לפרוץ מחסום שלי- זה נגמר או בזה שמישהו טעם את הטעם של הכת שלי (פלסטיק זה לא טעים, אגב). או בדו"ח של משטרת ישראל, או בהתנצלות, עוגה לחיילים שלי, ונזיפה.

    אם היה כבר היה היגיון בלעשות משהו, זה שבב בתעודות הזהות (אני יודע שזה בדרך) ואז ניתן יהיה לזהות זיופים של תעודות של פלסטינאים שמנסים לחדור לישראל, וגם לאתר אזרחים ישראלים בעייתיים (גנבים, סוחרי סמים, פורצי מחסומים, ושאר טריפות שצריך לפקוח על המעבר שלהם לאיו"ש עין)

    ססעמק, יצא לי משפט של אח גדול..

  6. באשר לרכב הגנוב – כל היתרון הוא שברגע שהרכב ידווח כגנוב הוא ירשם כגנוב במחשב. כשהקורא יזהה את הרכב הזה הוא אוטומאטית יסגור את השערים ויתריע.

    באשר למתנחלים על הכביש – זה דבר אחד כשאתה עומד במחסום בנוי ודבר אחר לגמרי כשאתה באמצע השטח והמחסום שלך הוא כמה דוקרנים שפרקת מהסופה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *