וואלה! לכו

אחת הבעיות הגדולות של ספקיות המייל הינה ספאמרים שמתעלקים על השרת ומנצלים אותו על מנת לשלוח כמויות גדולות של דואר זבל לגולשים. מבחינת הספקים, הבעיה העיקרית היא לא העומס שזה יוצר על השרת כמו הסכנה לכניסה לאחת מהרשימות השחורות של ספאמרים ובכך להסתכן במוות מהיר וכואב.

יש הרבה דרכים למנוע ניצול של השרת לצורך ספאם – כולן אגב הן יותר בגדר גורם מעכב מאשר חסימה. לצורך העיניין אפשר להגביל את מספר ההודעות שמשתמש יכול לשלוח ביום למספר שהוא אסטרונומי למשתמש רגיל אך די מפריע לספאמר. אני לא מכיר הרבה אנשים ששולחים מעל 500 הודעות מייל ביום, 1000 בכלל נראה לי כמו מספר מטורף. אבל בשביל ספאמר שמעוניין לשלוח במכה 40 אלף מיילים זה אומר 40 ימי עבודה או לחילופין – 40 חשבונות שונים.

לחילופין, ניתן להגביל את מספר הנמענים של ההודעה, אף אחד לא שולח מייל ל 100 נמענים במכה, בטח לא כ bcc. ניתן אף לשלב אפשרות זו ביחד עם הגדרת הגבלות זמן בין הודעה להודעה אחרי מספר הודעות קבוע. (לאחר 5 ההודעות הראשונות, צריך לחכות 5 דקות להודעה הבאה וכ').

כנראה שכמו כל ספקי הדוא"ל גם וואלה סובלת מבעיות של ספאמרים, אבל בוואלה, העדיפו לבחור בפיתרון הקל, הפשוט וההכי לא מועיל שיש – חסימת IP.
walla.JPG

קשה לי להגיע למסקנה החלטתית האם השיטה שבחרה וואלה היא יותר טיפשית ממעצבנת או להפך. כל ספאמר מקצועי יודע לעבוד עם כתובות פרוקסי (חלק ניכר מהתוכנות גם תומך בזה) שלא לדבר על כך שמספיק להתנתק מהאינטרנט ולהתחבר מחדש כדי לקבל כתובת IP חדשה שממנה אפשר לזבל.

מאידך, כאשר הגולש הפשוט נתקל בהודעה כגון זו הוא עומד חסר אונים. גולשים שיודעים שהתנתקות והתחברות מהרשת תחליף להם IP או יודעים להשתמש בפרוקסי – סביר להניח שאינם משתמשים בשירות דואר כושל כמו זה של וואלה שכל מהות קיומו הייתה להוות קלף "מנצח" לתיבה של גוגל. ועל זה נאמר – הגודל לא קובע, וואלה הגדילו את התיבה שלהם לג'יגה עם ההודעה של ג'ימייל ולאחר מכן הגדילו אותה לשלושה ג'יגה עם ההכרזה על נענע – מייל. בסופו של דבר המשתמש נשאר תקוע עם הודעה שאומרת לו למעשה – שמע, אנחנו חושבים שאתה ספאמר ולכן חסמנו אותך, אין לו את הדרך לדעת מדוע החסימה במקומה או איך לעקוף אותה. אחד הדברים המעצבנים ביותר הינו השורה התחתונה של ההודעה שמזמינה אותו לשלוח אימייל אל [email protected] – במעין לעג לרש שהרי הוא אינו מסוגל לשלוח הודעות דואר כי וואלה חסמה את כתובת האיפי שלו, והרי, אם היה לו דואר אחר מלבד וואלה, מדוע שישתמש בדואר של וואלה.
גם ההזמנה לפנות אל ספק האינטרנט (בעזרת שימוש במילה ISP – שאני בטוח שלמעלה מ 99% מהאוכלוסיה יודעת בדיוק מה היא אומרת) היא טיפשית. וואלה חסמה את כתובת ה IP על השרתים שלה – כיצד ספק האינטרנט אמור לפתור את הבעיה? הפיתרון היחיד שהוא יכול לספק זה לומר ללקוח להתנתק ולהתחבר מחדש עד שיקבל כתובת IP שונה.

לסיום, כל החסימה הזו מיותרת מסיבה אחרת לגמרי – ספאמרים לא יושבים מול הממשק של וואלה וכותבים את ההודעה ידנית. הם יוצרים קובץ HTML או טקסט שמכיל את הדואר שהם רוצים לשלוח ומשתמשים בתוכנה יעודית על מנת לדמות שרת smtp שיאפשר להם שליחה מבלי ליצור קשר בכלל עם שרת הדואר. בעזרת התוכנה ניתן להגדיר את שם השולח, ואפילו כתובת לחזרה או כתובת לשגיאות – ככל כתובת שהיא בין אם היא אכן קיימת או לאו.

בשורה התחתונה, וואלה הוכיחו שוב פעם שאצלהם לא חושבים אלא מאמצים, במילים אחרות – כיצד ניצור פלטפורמה לפירסום במינימום השקעה. אם היו משקיעים גם כמה דקות של מחשבה – אולי שירות הדואר שלהם היה שווה משהו.

לדרג את הפוסט
0

Comments

10 תגובות על “וואלה! לכו”

  1. ניצן שלום
    אותי מעניין מכל הסיפור, שסיפרת:
    מאיפה השגת את התמונה?
    אני לא רוצה להעלות תיאוריות.
    לכן אני יתן לך את הבמה (במילא, זה הבלוג שלך)..
    חרמון

  2. תעלה תאוריות, אם הן יהיו משעשעות מספיק – אני אגלה לך את האמת.

  3. חרמון:
    אני חושב שניצן הוא בעצם ספאמר מהסוג הישן, ששולח הודעות ידנית.
    אחרי 72 שעות של שלחת הודעות חסמו אותו בוואלה, וככה, ברגעים האחרונים לפני שאיבד את ההכרה מרוב עייפות – הוא הספיק לשמור תמונת מסך.

    או זה, או שהוא פשוט קיבל מספק האינטרנט שלו כתובת IP שנחסמה בעבר. (אבל זה כמובן הרבה פחות הגיוני מאשר התזה הראשונית).

  4. בניגוד לפרחים שקוטפים, קבצי קול אינם נעלמים כשמישהו שומע אותם

    תחשבו שהיתה לכם חצר שבה הייתם מגדלים פרחים. כל אורח היה יכול להריח את הפרחים ולא למנוע מאחרים להריח גם כן. בעל החצר לא היה רוצה שאחרים יריחו …

  5. ניצן אני לא צריך לגלות, אחרי זה תקבל פחות משכורת חודשית, לא חראם?

    (בהמשך לתיאורית הקונספירציה של עמרי)

  6. ניצן – אל תגלה לו עד שהוא לא יגלה בן כמה הוא:)

  7. אל תדאג חרמון – המשכורת החודשית שלי לא מושפעת מתאוריות הקונספירציה שלך.

  8. ניצן, אם זה לא משפיע, אז עמרי כבר גילה כבר ששלחת אבל לעצמך, לא?

  9. עכשיו תגיד – נראה לך הגיוני שאני אשב ביום שבת ואשלח ספאם בצורה ידנית? ועוד לעצמי?

    האפשרות השניה שעמרי ציין היא הנכונה – קיבלתי איפי שכבר היה חסום.

  10. רצית תיאוריית קונספרציה-קיבלת אותה.

    תודה על התשובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *