מה קורה למיקרוסופט

הידיעה שמיקרוסופט שוב החליטה לדחות את ההשקה של ויסטה לפני קצת יותר מחודש לא זעזעה יותר מדי. מערכת ההפעלה הזו נדחתה כבר כל כך הרבה פעמים כך שהספק בסיכויינו לראות את החזון כבר הפסיק לכרסם והתחיל לנגוס בביסים גדולים. משהו פה מסריח וזה כבר מזמן עבר את השלב של להריח כמו דג שהוצא מהמים לפני שעה.

קצת היסטוריה

עד חלונות XP הקפידה מיקרוסופט לשחרר גרסה חדשה של חלונות בהפרשים של כשנתיים – שלוש. חלונות 1.0 יצאה בשנת 1985 ולאחריה 2.0 בשנת 1987. חלונות 3.0, הייתה הגירסה הראשונה שזכתה לתפוצה נרחבת בשנת 1990, ובשנת 1992 שוחררה אל השוק חלונות 3.1 ומקבילתה 3.11. באוגוסט 1995 שוחררה חלונות 95 ושלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 1998, יצאה חלונות 98 אל השוק (אם מתעלמים מ NT4 שיצאה ב 1996). לשמחתה של מיקרוסופט, בשלב הזה קופצת בדרך כלל לראשם של רוב האנשים חלונות XP (שנת 2001) שכן רוב האנשים לא זוכרים את הפלופ הגדול שנקרא חלונות ME (ספטמבר 2000).

סקירה זו הינה למעשה על רגל אחת, שכן היו עוד גרסאות ביניים או מקבילות כגון חלונות 2000 או גרסת השרתים של 2003. כמו כן XP התפצלה למספר מהדורות כגון מדיה סנטר, 64bit וכיו"ב.

חלונות מילניום.
כאמור, חלונות מילניום (ME) הייתה אחת הנפילות של מיקרוסופט. הנפילה הזו הייתה כל כך רצינית כנראה עד שבמקומות רבים מתייחסים אליה כאל Mistake Edition. למעשה, מהדורת המילניום הייתה מעין פרויקט מעבר שנועד לשנורר עוד קצת כסף מלקוחות תאבי שדרוגים לכיס של מיקרוסופט. בבסיסה, הייתה חלונות ME גרסה של חלונות 98 אשר התוספות העיקריות שלה היו שיחזור המערכת, תוכנת עריכת הסרטים של מיקרוסופט, שדרוג של אינטרנט ומדיה והרבה מאוד אשפים.

מרימים להנחתה.

לאחר השקת חלונות XP הכריזה מיקרוסופט שהיא כבר מתחילה לעבוד על הגרסה הבאה שכונתה לונגהורן ואמורה הייתה להיות מושקת אי שם במהלך 2004. למרות שהיו לה שלוש שנים לעבוד לא הצליחה מיקרוסופט לעמוד בתאריך היעד שהציבה לעצמה ורק במהלך 2005 (27.6) שוחררה גירסת בטא ראשונה (BETA1). משביבי ההבטחות של מיקרוסופט מערכת ההפעלה הזו הייתה אמורה להיות הדבר הכי לוהט בשוק, זה התחיל ממנוע גרפי מבוסס תלת מימד (Avalon), דרך מערכת קבצים חדשנית (WinFS) וכלה במנגנוני DRM ושימוש בתיקיות וירטואליות.

רעיון מערכת הקבצים נגנז כבר מזמן ואילו Avalon ו Indigo (מרכז התקשורת) שוחררו כבר עבור חלונות XP. גם מערכת סרגל הצד, מצאה את עצמה מיושנת לחלוטין ברגע שיאהו רכשה את קופנביולטור ויצאה עם הוויג'טים. למעשה, מי שישדרג לגרסת הויסטה, ימצא את עצמו עם מפלצת שהחידושים העיקריים בה הם מנגנוני ה DRM ודרישות חומרה מוגזמות.

בשורה התחתונה, לאף אחד לא ממש ברור בדיוק מה הן דרישות החומרה למערכת. למרות שעל פי מיקרוסופט המערכת תוכל לרוץ על רוב המחשבים המצויים כיום בבתים ברחבי הגלובוס, הרי שעל מנת להנות מהחוויה המלאה של ויסטה יהיה צורך לפנק את המחשב לכל הפחות ב 512 מגה זיכרון וכרטיס גרפי תלת מימדי בעל תמיכה ב DirectX9, כרטיסי מסך מובנים בלוח האם, לא יתמכו בממשק התלת מימד של ויסטה.

בכל מקום מתחילות לצוץ עכשיו מערכות מחשבים מובנות שזועקות שהן כבר מוכנות למערכת ההפעלה החדשה. מאידך, אם מיקרוסופט לא תתחיל לזוז הרי שגם מערכות המחשב הללו יהיו מיושנות.

לכל דבר יש סיבה.
בעת צאתה לשוק, כללה חלונות XP סידור אבטחה שנועד לצמצם את הפיראטיות – מנגנון הוולידציה אל מול השרת של מיקרוסופט – שנעקף במהירות הבזק על ידי טלאים או מספרים שלא הפעילו את המנגנון המדובר. בעת השידרוג ל SP1, נבדקה מערכת ההפעלה ואלו אשר החזיקו בקודים אשר היו ידועים למיקרוסופט כ"חופשיים" נחסמו. גם הבעיה הזו נפתרה חיש מהר ובעדכון של SP2 נראה כאילו מיקרוסופט כבר הרימה ידיים במסווה של הודעה כאילו הבטיחות של ה"פיראטים" חשובה יותר. למרות זאת, נזכרה מיקרוסופט לצאת לא מזמן עם פרויקט ה Windows Genuine Advantage שנועד לוודא שהמערכת המותקנת במחשב הינה מקורית. בתחילה, זה עלה בשיטת המקל והגזר ועכשיו זה כבר השתדרג לשיטת המקל בלי הווזלין.

כאן, צריך לעצור למעשה את הסקירה ההיסטורית ולשאול מה קרה. מה זעזע את מיקרוסופט כל כך חזק שפתאום היא נזכרה שיש מילוני עותקים לא חוקיים ברחבי העולם?

בסקירה, דיברתי על הפדיחה הגדולה הקודמת של מיקרוסופט – חלונות ME. כאמור, דובר למעשה במעין גרסת ביניים שלא הכילה יותר מדי ונראה כאילו שוחררה במעין מחטף על מנת לסחוט עוד קצת כסף ממשתמשי המחשבים. למעשה, ניתן לראות בכך הקבלה ברורה למדי לאותה פדיחה עתיקה – שוב מנסה מיקרוסופט לגייס סכום כסף גדול במעין אקט מקדים. נראה כאילו פתאום, רגע לפני ההשקה הבינה מיקרוסופט שהיא אולי עשתה יופי של פיל וורוד, אבל זה פיל וורוד שאף אחד לא רוצה או לא צריך. נראה שרק מהחשש לנפילה עם מערכת ההפעלה הזו, נתקפה מיקרוסופט בחרדה והחליטה לחלוב את מה שנשאר מהפרה הישנה.

שאלת השאלות שצריך כל משתמש (בייתי או עסקי) לשאול את עצמו היא מה הוא ירוויח מהתקנת הוויסטה. כאמור, את האבלון ניתן להתקין על XP, מערכת הקבצים המתוכננת נותרה בגדר רעיון, רכישת הקונפביולטור על ידי יאהו הפכה את הוויג'טים לדבר שבשיגרה ולמעשה – אין בויסטה שום שיפור משמעותי ששווה את השדרוג הזה.
אם נתייחס למינימום שהוגדר לעיל, הרי שרק מבחינת החומרה מדובר בשידרוג בעלות ממוצעת של כ 700-1000 שקלים (כרטיס מסך איכותי ותוספת זיכרון מכובדת) וזה מבלי לקחת בחשבון את תג המחיר של הויסטה. בנוסף, יש לקחת בחשבון את העובדה שאם המחשב לא נרכש בשנה – שנתיים האחרונות, רוב הסיכויים שהשדרוג יהיה נרחב יותר ומכאן יקר יותר.

המטרה העיקרית של מיקרוסופט היא בתי העסק. המהדורה העיסקית אמורה להיות משוחררת כחודשיים לפני המהדורה הביתית ובכלל, מיקרוסופט יודעת שאף חברה שפויה לא תעיז להתקין עותקים פרוצים. למרות שלל ההגנות המתוכננות לויסטה, ברור למיקרוסופט שאין כזה דבר מנעול שאי אפשר לפרוץ אותו ובשלב מסויים תגיע גם מערכת ההפעלה הזו אל רשתות השיתוף. השאלה היחידה היא כמה זמן יחזיקו הביצורים של הויסטה לפני שגם זו תלך בדרכה של כל תוכנה. בעיה נוספת עם עסקים הינה כמות המחשבים. חברה שמחזיקה ב 500 מחשבים תאלץ לשדרג 500 מחשבים כמו גם לרכוש 500 רשיונות. 1000 מחשבים ידרשו הוצאה כפולה וכן הלאה. למעשה, דווקא השוק שהוא הכי רווחי מבחינתה של מיקרוסופט עלול להיות המסתייג הגדול ביותר לשידרוג הזה. מיקרוסופט יודעת טוב מאוד שרוב האנשים יעדיפו לעבוד בבית עם מה שיש להם במשרד ומבלי המעבר ההמוני של החברות אל הויסטה תישאר מיקרוסופט קרחת בשתי המערכות.

ניתן לומר, בשורה התחתונה, שמיקרוסופט קלטה מאוחר מדי את מה שהיה ברור לכולנו – כל אחד חייב בסוף למות – ולמרות שמיקרוסופט לא תעלם כל כך מהר, הרי שככל הנראה, ויסטה תהווה את אחד מפרפורי הגסיסה הגדולים ביותר.
נראה כאילו מיקרוסופט החליטה לשים את הויסטה בצד ולמכור לנו לוקשים בתקווה שבעוד שמונה חודשים כולנו כבר נשדרג את המחשב שלנו למחשבים תואמי ויסטה. אז, כשתצא המערכת החדשה אחוז גדול יותר של מחשבים יהיו מוכנים לקליטתה, הווה אומר נתח שוק גדול יותר.

לדרג את הפוסט
0

Comments

13 תגובות על “מה קורה למיקרוסופט”

  1. אני זוכר שקראתי באיזשהו מקום שתוכנית ההתקנה של 'ויסטה' יודעת לזהות חומרה ולהתאים את עצמה, כך שמחשבים חלשים יוכלו לעבוד עם 'ויסטה'.
    כשאני אומר חלשים, אני מתכוון כמובן למחשבים שהם פחות ממה שעומד ב"דרישות המערכת" של 'מיקרוסופט'.
    אין לי ספק שגם ככה יהיה מדובר במפלצת זוללת משאבים.
    ובקשר למלחמה בפיראטיות.
    באמת תהיתי מה קורה ש'מיקרוסופט' עוסקים בזה כל-כך לאחרונה.
    כמו שזה נראה עכשיו, יהיה קשה מאוד לשכנע ארגונים גדולים לעבור ל'ויסטה'.
    כמובן שתמיד יש את נשק יום הדין.
    'מיקרוסופט' יודיעו שהם מפסיקים לתת תמיכה לXP ומפסיקים להוציא עדכוני אבטחה.
    אבל עכשיו זה משחק שונה מאשר לפני 4-6 שנים.
    לינוקס היא אלטרנטיבה מאוד רצינית ויותר ויותר ארגונים מתחילים להבין מה קורה כשאתה תלוי במונופול ובמערכת סגורה.
    ש'מיקרסופט' ימשיכו בשלהם.
    לנו הלינוקסאידים זה יעשה רק טוב.

    מוטי

  2. אפצ'י ה Windows Genuine Advantage כבר נפרץ אפצ'י

  3. אם אנחנו מדברים על אותו דבר, הפריצה היא ביטול טעינת הרכיב דרך התוספים באקספלורר? כי גם זה תוקן בינתיים ושוב צריך לשבור את הראש איך לעדכן (אם אם חלונאי).
    אלא אם כן מישהו הוציא איזשהו קירוק.

  4. אני יודע שיש קראק בשם:

    Windows.Genuine.Advantage.Validation.v1.5.526.0.CRACKED-ETH0

    (לפי מה שהבנתי יש לו כבר גירסא יותר חדשה מ 1.5526)

    אני אישית לא ניסיתי להפעיל אותו (את הווינדוס קיבלתי מתנה שהתחברתי לאינטרנט ככה שיש לי מקורי) אבל לפי מה שהבנתי הוא עובד

  5. תמונת פרופיל של siiie
    siiie

    סתם כדי שתדע, אני לא בטוח שהעסקים בכלל קנו רשיונות עדיין ל-XP.

  6. עם כל הכבוד ללינוקס, לא מדובר במערכת הפעלה ידידותית למשתמש כמו של $M. השימוש בלינוקס מורכב יותר ודורש מיומנות גבוהה יותר של המשתמש.
    בסיבוב הזה, בכל הנוגע ללינוקס, אין לה מה להציע.

  7. תרשה לי לחלוק על דעתך הומר. הממשקים הגרפים של לינוקס היום הם סביבה גרפית שאיננה דורשת יותר מדי התעסקות.

    אני אישית, מעדיף סביבות מבוססות גנום, הן יותר מסודרות והרבה יותר נוחות, גם התפריטים שלהן לא עמוסים כמו ב KDE ובכלל זה תענוג צרוף בדרך כלל.

    הבעיה היחידה שלנו, היא שהתרגלנו לחלונות ולכן לינוקס מפחידה את רוב המשתמשים.

    בגירסה החדשה של אובונטו (הברווז המהודר) שאמורה לצאת בעוד שבועיים מוטמע כבר שולחן עבודה בתלת מימד שעובד יפה מאוד גם עם מחשבים בני 4 שנים.

    יש לי עוד הרבה, אבל זה כבר פוסט נוסף

  8. ניצן אני לא מסכים איתך.
    הסיבה שאנשים לא משתמשים בלינוקס היא כי הם לא יודעים מה זה כנ"ל לגבי אופן אופיס

  9. מה פירוש לא יודעים מה זה? לא שמעו על מערכת ההפעלה, או מעולם לא היתנסו בה?

  10. ניצן, אל תמהר להספיד את מייקרוסופט.
    אני שאלתי את אותה שאלה לגבי XP, למה צריך את זה כשיש את 2000?
    התשובה היא שלא באמת צריך את זה, אבל תראה מה קרה – 2000 זה זן נכחד. למה?
    התשובה פשוטה, מחשבים חדשים שנמכרים בחנות מגיעים עם XP, ומייקרוסופט גרמו למי שבא לקנות 2000 להרגיש כמו דביל כי הוא יכול לקבל את XP יותר בזול.

  11. לא שמעו.
    לאנשי המחשבים יש תחושה שכולם מכירים את לינוקס ואופן אופיס אני חושב שהבעיה נוצרת בגלל שכל מי שסובב את האנשי מחשבים (שזה בדרך כלל עוד אנשי מחשבים) מכיר את התוכנות האלה בעצם מחוץ לקהילה של אנשי המחשבים לא הרבה (לפחות בארץ , אני לא יודע מה שיעור החדירה בחו"ל) שמעו עליהם.

    יכול להיות שיש משהו בטיעון שיש משהו בפחד בנטישה של "חלונות" אבל תעשה סקר קצר מה אתה מעדיף לשלם על "חלונות" 500 שקל או להחליף למערכת הפעלה שלא עולה כלום. אני בטוח שברוב המקרים אפשר להתגבר על הרבה פחדים עם חוסכים כסף (והרבה!).

    אז הבעיה הראשונה היא המחשבים החדשים.
    כברירת מחדל שמים ווינדוס על המחשב , מי שלא מבין במחשבים יפתח את הכיס ישלם 500 שקל ולא ידע שיש אלטרנטיבה חוקית וחופשית. סביר להניח שלמוכרים יוצא מזה משהו (הם חייבים להרוויח איכשה) ויכול להיות שזאת אחת הסיבות שהם מעדיפים ישר לשים ווינדוס או שאפילו הם לא מכירים את לינוקס (כי תמיד אפשר לבקש כסף על ההתקנה)

    אז מה עושים? אם אין לך בעיה של גיוס אנשים (זאת אומרת למצוא אנשים שמוכנים לתרום כמה שעות) אינ מציע לך להתארגן לקראת ה 1 בספטמבר תוכל לקבל "משלוח" חדש של הורים שהבנים\בנות שלהם בדיוק עלו לכיתה א' ומה לעשות היום מחשב זה דרישה כמעט בסיסית. הייתי מציע לך פשוט לעמוד בשער של בית ספר (ואם אפילו ירשו לך להיכנס לתוכו , שאני הייתי בבית ספר יסודי על הזמן נכנסו נציגים של מעריב לנוער וכו') ופשוט לחלק דיסקים עם אופן אופיס או לינוקס או אפילו חבילת תוכנות (אופן אופיס , לינוקס , פיירפוקס , גימפ וכו') עם פרוספקט להורים שיסביר מה זה ולמה מחלקים את זה בחינם.

    אני יוצא מתוך הנחה שלא תצליח לגייס אנשים (1 בספטמבר זה יום עבודה למרות ששנה הבאה הוא נופל על יופ שישי ולא כולם עובדים) אז פשוט השיטה הפשוטה והלפעים כל כך אפקטיבית (אבל לא תמיד) של מי פה לאוזן ופשוט לספר לאנשים אחרים על לינוקס אם הם ישתכנעו הם יספרו לאנשים אחרים (כי תכונה ישראלית בולטת זה להראות שלא יצאת פראייר)

  12. עומרי, יש שתי קבוצות משתמשים עיקריות שכל הזמן משדרגות את המחשבים שלהם – גיימרים כבדים, ואנשים שעובדים עם מדיה (תלת מימד, וידאו וכ'). מלבדם, עבור רוב המשתמשים הביתיים, ובוודאי ובוודאי שעבור רוב המשתמשים העיסקיים, מחשב פנטיום 4 שנקנה לפני שנה-שנתיים ומריץ XP בהחלט מספיק.

    בשביל אותם אנשים, ללכת ולרכוש מחשב חדש, או לחילופין לשדרג את הקיים בעלות כל כך גבוהה רק כדי שהם יוכלו לרכוש מערכת הפעלה חדשה יותר – זה כבר עלול להיות יותר מדי.

    יובל, קפוץ לאוניברסיטה הקרובה למקום מגורייך וחפש את מועדון הלינוקס האזורי. אם תסתכל בפעילות של המועדון בוודאי תמצא פה ושם איזו מסיבת התקנה של לינוקס. ובכלל, רוב הסטודנטים נמצאים בחופשת סמסטר ב 1 בספטמבר.

    אגב, הפיתרון לא צריך להגיע בתור אדם כמוני שעומד ומחלק דיסקים של לינוקס בכניסה לבית ספר, הוא צריך להגיע מהצד של משרד החינוך שיחליט ללמד לינוקס כבר מתקופת בית הספר. אני התחלתי עם דוס בגיל 7, לכן המעבר לחלונות היה עבורי טבעי, וכן, עד היום אני מסתדר הרבה יותר טוב עם חלונות מאשר עם הלינוקס. אבל, זה לא אומר שזה בגלל שלינוקס יותר מסובכת, אלא שאני לא מכיר אותה מספיק.

    הרווח של המוכר שמתקין לך את חלונות מתבטא בעובדה שאתה רוכש ממנו עותק – שזה כסף ולכן רווח. אם הוא גם מושחת, הוא לא יהסס לקחת ממך את ה 500 הללו ולהתקין לך מערכת הפעלה פרוצה.

    באשר לחשיפה, היא הרבה יותר נרחבת ממה שאתה מדבר עליה, אבל אתה מוזמן לעשות סקר 🙂

  13. תראה אני חושב שזה עניין של איזורים וחשיפה. בחיפה אני יודע שיש את החיפוקס (או משהו כזה) שהם עוסקים בלינוקס או מדברים על לינוקס או משהו בסגנון ואם זאת לא שמעתי על דבר אחד שהם עשו (כי סביר להניח שהם לא מפרסמים וחבל)
    אבל אני עדיין לא חושב שיש תודעה גבוהה של לינוקס בציבור, אולי השם מוכר אבל אני לא חושב שהרבה יודעים באמת מה זה.

    ד"א עוד סיבה שסביר להניח אנשים לא עוברים ללינוקס (לפי דעתי) היא הפחד מההתקנה (של כל מערכת הפעלה בעולם) אני חושב שיש אפשרות שאנשים פשוט פוחדים להתקין משהו כל כך גדול (זאת אומרת לא סתם עוד תוכנה שאפשר למחוק מחר)

    אני התחלתי עם מערכת הפעלה של אממ… באמת שאין לי מושג של איזה חברה זה היה. זה היה מין תחליף חמוד לווינדוס (ואז יצא ווינדוס 3.11) אם אני לא טועה (הייתי בן איזה 3 – 4 )

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *