איך אוכלים תגיות?

אני חייב לציין שתוספת התגיות בוורדפרס הצליחה לבלבל אותי קלות. בהתחלה, היו לי רק קטגוריות, זה היה מאוד פשוט בהתחלה שכן כל נושא קיבל קטגוריה משל עצמו ובשלב מסויים, כאשר הצטברה מסה של נושאים כל פוסט חדש שוייך לרשימת הנושאים הרלוונטים עבורו. עם הזמן הרשימה התארכה והוחלפה מרשימה אורכית ל"ענן תגיות" אך עדיין אלו היו קטגוריות הן רק סודרו בצורה אחרת.
ואז הגיע וורדפרס 2.3 ואיתו גם התמיכה בתגיות בנוסף לתמיכה בקטגוריות. לורל כתבה פעם שתגיות הן לא קטגוריות ואני אפילו מוכן לקבל את זה במערכות גדולות מספיק, אבל האם זה באמת משנה עבור בלוג קטן?

חלוקה הגיונית עבור אתר גדול לצורך העיניין הייתה יכולה להיות קטגורית מחשבים ומתחתיה תתי קטגוריות של ניידים, נייחים ומחשבי כף יד. בתור תגיות ניתן היה להשתמש בשמות היצרנים כגון HP, IBM, LG וכ. כך ניתן לצפות בקלות על כל המחשבים הניידים או על כל המוצרים של LG וזו אכן תהייה חלוקה הגיונית ונוחה למשתמש (לדעתי לפחות, אתם מוזמנים לחלוק עליה).
באתר חברתי לעומת זאת, החשיבות של קטגוריות מתבטלת כמעט לחלוטין, אבל השימוש בתגיות נהפך לדומיננטי. ככה למשל הדבר הכי קרוב לקטגוריות בפליקר הוא הסטים והוא אישי לכל גולש, בעוד שהתגיות מאפשרות בקלות לצפות בכל התוכן של כל הגולשים שתייגו תמונות במילה הספציפית הזו. ע"י חיפוש התגית Rain ניתן למצוא את כל התגיות שבעליהן חשבו שהן קשורות לגשם.

בניגוד לאתרי תוכן גדולים או לרשתות חברתיות הרי שוורדפרס היא מערכת תוכן עבור אתרים קטנים שנועדה במקור לניהול של בלוגים. נכון שניתן להסב אותה ללא מעט שימושים אחרים, כולל כבסיס לאתרי תוכן גדולים, אך במקור, מדובר בפלטפורמה לבלוג וההפרדה כאן בין תגיות לקטגוריות היא מאולצת וקצת קשה לי לעכל אותה.
אז הנה כתבתי פוסט והוא קשור לאינטרנט ולוורדפרס ובגלל שיש לי את הקטגוריות הרלוונטיות, אני משייך את הפוסט הזה לשתי הקטגוריות הללו. והנה השאלה – מה אני אמור לכתוב בשורת התגיות? יתר על כן, אל מה יקשרו אותן התגיות? שדה התגיות הוא שדה טקסט חופשי ובסופו של דבר מי שכותב על נושאים רחבים מספיק יכול לייצר רשימת תגיות ארוכה מספיק עם מעט מאוד נושאים עבור כל תגית. למעשה, זה לא שונה מרשימת הקטגוריות הארוכה שלי שיש בה קטגוריות בעלות 70 פוסטים ולעומתן קטגוריות בעלות 2 פוסטים.

בעבר חשבתי להשתמש בתגיות כמילות מפתח בתגית המטא בהדר. כך, ניתן לשתול בהדר של כל עמוד את כל התגיות הרלוונטיות עבורו. עם זאת, היות והמילים הללו גם ככה מופיעות בעמוד, במיוחד אם מציגים בתחתית כל פוסט את התגיות הקשורות לו הרי שמנועי החיפוש יאנדקסו את העמודים הללו עבור המילים הללו בכל מקרה.
אני מניח ששאלת המפתח, והיא שאלה שמאוד מטרידה אותי בגלל הרצון שלי לעבור לערכת עיצוב חדשה, היא איך עוברים מ 67 קטגוריות לא יעילות ל 4-6 קטגוריות יעילות ומתייגים את יתר הפוסטים נכונה. איך נמנעים ממצב שבו בעוד שנה יש רשימת תגיות באורך הגלות אבל שאין לה כל רלוונטיות או במילים אחרות – איך אוכלים את המכה הזו שנקראת תגיות.

[poll id="2"]

לדרג את הפוסט
5

Comments

7 תגובות על “איך אוכלים תגיות?”

  1. דוגמא מאצלי: http://tzafrir.net/2008/04/07/egged-hafifa/

    קטגוריה: כללי
    תגית: אגד, חפיפה

    אין לי כוונה להקים קטגוריית אגד.

    אני גם לא מפחד מרשימת תגיות כאורך הגלות.

  2. חחח, סיבכו אותך התגיות האלה.

    לא נורא, אתה עוד תתרגל. ובסוף לא תדע איך יכולת בלי…

  3. הצחיקו אותי התגובות שמעלי… כאילו שניצן לא מבין מה משמעות התגיות.

    בכלליות, אני מסכים איתך… ועם זאת אני עדיין מאפשר לגשת לארכיון המאמרים שלי גם לפי תגיות. כשאני חושב על למה אני עושה את זה, אין לי תשובה אחרת לומר חוץ מ… כי כולם עושים את זה בעידן הווב הנוכחי… סוג של ציפיה מאתר מסויים.

  4. היום דיברתי עם צחי חבר שלי על הנושא הזה.
    בכלל למה אני צריך להשתמש בקטגוריות אם יש לי תגיות שנותנות לי קידום טוב במנוע חיפוש של גוגל.
    בכלל אם יש לי תגיות בכל פוסט זה הכרחי הקטגוריות?
    אני שוקל להוציא אותן מהתבנית של הבלוג שלי.

  5. ניצן,

    דווקא חשבתי שאתה תברך על התוספת הזאת, ותנצל אותה כדי לצמצם את מספר הקטגוריות שיש באתר.

    יש רק 2 בעיות מצמצום כזה:

    1. זה נראה לי כמו המון עבודה סיזיפית.

    2. איך מנועי החיפוש יתייחסו אל שינוי שכזה?

    או כמו שאמרו חכמים ממני: "צמצם צמצם!"

    דותן

  6. תשובה לדותן:

    ראשית מנועי החיפוש אוהבים יותר תוכן ולא קיטלוג.
    דבר שני, בנוגע לשינוי מסיבי, מנועי החיפוש "מסתגלים" ומעדכנים את המטמון.

    במידה ויש לך מפת אתר הבנויה לפי התקן, גוגל יתאים את עצמו מהר יותר למבנה החדש, אחרת יקח קצת זמן. בכל מקרה, לא נראה לי ששינוי קיטלוג ישפיע המיקום בגוגל.

  7. […] הפוסט של ניצן ואני משתמש בו לפעמים. כלי נוסף שהפנמתי הן התגיות שנוספו ל-wordpress.com. הצלע החסרה בסיפור הזה היתה ש-Live Writer עד […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *