ubuntu LTS

לא מזמן התנהל לו דיון באשר להאם מיקרוסופט צריכה או לא צריכה להמשיך ולתמוך בחלונות 98 שהופיע בעיקבות החלטתה של זו להפסיק את התמיכה במערכת הישנה. 8 שנים חלפו להן מאז יצאה חלונות 98 לשוק. מאז יצאו להן חלונות 2000, מילניום ואקס.פי והנה גם הויסטה בדרך. אבל, למרות הגירסאות החדשות צרכנים רבים שהשקיעו את הכסף ברכישת חלונות 98 לא רצו, או לא ראו צורך לשדרג את מערכת ההפעלה שלהם לגירסה החדשה יותר מסיבות שונות. אותם לקוחות למעשה היוו גורם מעכב עבור מיקרוסופט שרצתה לשחרר את התמיכה באותה גירסה ולעבור הלאה.

סיפור דומה התנהל בארצנו לפני מספר שנים לא רב בכלל. עם כניסת אורנג' לשוק המפעילים הסלולאריים החליטה חברת פלאפון לנטוש את המערכת האנאלוגית המיושנת ולהתקדם לרשת דיגיטלית (gonext תמיד מחובר). בציפיה למעבר חלק ומהיר, המצטרפים החדשים לרשת, וחלק ניכר מהלקוחות הוותיקים אשר ניאותו לשדרג,  קיבלו לידיהם מכשיר דיגיטלי (סמסונג 611). לרוע מזלה של פלאפון, למרות היות הרשת החדשה איכותית ומאובטחת יותר לא כל הלקוחות מיהרו לעזוב את המכשיר האנלוגי הישן לטובת הדיגיטלי החדש. כך, מצאה את עצמה חברת פלאפון כבת ערובה בידי הלקוחות כשהיא נאלצת להפעיל את שתי הרשתות במקביל – האנלוגית והדיגיטלית.

ubuntults.jpg

הגירסה האחרונה של אובונטו, היא גירסה 6.06 והיא משווקת כמוצר מוגמר. כל כך מוגמר לדעת החברה עד שאלו לא היססו לחתום עליה עם ראשי התיבות LTS המציינות Long Term Support. למרות שבאובונטו כבר עובדים על הגירסה הבאה (6.10 – אמורה לצאת באוקטובר) יש פה מעין הכרזה – הנה יש לנו מוצר מוגמר – אנחנו גם מספקים עבורו תמיכה.

במסמך ההפצה, מכריזה אובונטו שהיא תספק תמיכה בהפצה למשך 5 שנים הן טלפונית והן אינטרנטית, גם מהחברה עצמה וגם מחברות נוספות המספקות שירותי תמיכה. פניה זו, מיועדת בעיקר לשוק העיסקי ולא למשתמש הביתי, שכן, רוב המשתמשים הבייתיים לא ירכשו את חבילת התמיכה ויעדיפו להשתמש בפורומים או בערוצי ה IRC על מנת לקבל תמיכה. כמו כן, הודות למנגנון עידכון הגירסה הכה פשוט באובונטו, רוב הסיכויים שהמשתמש הביתי יעדיף לשדרג לגירסאות הבאות ולא להישאר עם הישנה בגלל שיקולי התמיכה.
עבור השוק העיסקי לעומת זאת, יש בהכרזה זו שינוי משמעותי. אם עד היום השיקול לבחירה בשרתים מבוססי לינוקס או חלונות היה זמן התמיכה הארוך לשרתי מיקרוסופט, הרי שפה מקבל מנהל הרשתות התחייבות שבמשך 5 השנים הבאות לא תהייה לו בעיית תמיכה כמו גם פטור משידרוג השרת. הפטור הזה, בשילוב עם העלות הנמוכה של הטמעת שרתי לינוקס (בהנחה שמדובר ברכישת שרת חדש או עבור יצירת אפליקציה חדשה שכן העלות של המרת קוד שאמור לעבוד על IIS ביחד עם SQL עלולה לעלות לא מעט) עלול לעודד לא מעט חברות לרכוש שרתים מבוססי אובונטו ולרכוש את שירותי התמיכה.
מעבר המוני שכזה יכול לייצר עבור אובונטו מחזור כספי לא קטן בכלל ואף לבסס את ההפצה הזו כהפצה המועדפת לשרתים.
מאידך, באם מהלך זה לא יעבוד, עלולה אובונטו לגלות שהיא תקועה עם אחזקה של מערך תמיכה נרחב שאינו רווחי. במקרה שכזה היא עלולה למצוא את עצמה באותו מצב כמו פלאפון ומיקרוסופט – תקועה עם מערך שאינו רווחי.

לדרג את הפוסט
0

Comments

2 תגובות על “ubuntu LTS”

  1. תמונת פרופיל של siiie
    siiie

    הקטע בלינוקס הוא הבעייתיות בתמיכה לאחור..
    היה ידוע שכל גרסא חדשה הייתה עושה בעיות תאימות, וחלק מהתוכנות לא עבדו. אני מניח שזה מהלך שנועד לחזק את מעמדה של אובונטו בקהילה ובכלל אצל המשתמשים הביתים.

  2. ל- siiie

    למי בדיוק "היה ידוע" שגרסאות חדשות עושות בעיות תאימות? על אילו הפצות מדובר?

    שנים אני משתמש בלינוקס, ואין לי מושג על מה את/ה מדבר/ת.

    דותן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *