Deprecated: Creation of dynamic property CF\WordPress\DataStore::$logger is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php on line 23

Deprecated: Creation of dynamic property CF\WordPress\Proxy::$pluginAPI is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/Proxy.php on line 31

Deprecated: Creation of dynamic property SyntaxHighlighter::$brush_names is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/syntaxhighlighter/syntaxhighlighter.php on line 248

Deprecated: Creation of dynamic property SyntaxHighlighter::$specialchars is deprecated in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/syntaxhighlighter/syntaxhighlighter.php on line 326
המכללה | בין סלקום לבריטניה
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

בין סלקום לבריטניה

אין ספק, שגלישה סלולארית היא מאוד רווחית אם אתה מפעיל סלולארי. רוב החברות ישמחו להעניק לכם שלל חבילות גלישה "לא מוגבלות" תוך כדי שהן "שוכחות" לציין שמדובר אך ורק בגלישה בפורטל הסלולארי של המפעילה. על כל חריגה המשתמש יגלה שהוא מחוייב בצורה מופרכת וכבר יצא לי לקבל בעברי SMS מסלקום על כך שאני חורג מחבילת הגלישה שלי ואני אחוייב בהתאם. למי שממש מתעניין אני יכול רק לספר שבאותו חודש צרכתי אינטרנט סלולרי ב 9 מגה בלבד, החיוב לעומת זאת הגיע ל 90 שקלים – 10 שקלים למגה, חיוב מוגזם לכל הדעות במיוחד אם מסתכלים על הסכומים המגוכחים שאנחנו משלמים לספקיות האינטרנט הקווי שלנו – כמעט פי שלוש מתשלום חודשי לנטוויז'ן.

האיקונים העוטפים שהתישבו מלמעלהבניגוד לספקיות האינטרנט שמחייבות לפי רוחב הפס, מחייבות חברות הסלולר על פי כמות התוכן – נפח ההורדה ב Kb, ככל שהדף כבד יותר ומכיל תוכן רב יותר כך העלות שלו יותר גבוהה. מי שניסה לגלוש בשבועות האחרונים דרך סלקום, יכול היה להבחין בשורה חדשה של איקונים בראשו של כל עמוד. האיקונים הללו הם למעשה קבצי תמונה שנטענים בכל פעם מחדש. לא יצא לי לשקול אותם אבל אני בטוח שיתברר שיש שם כמה kb חופשיים שמתווספים בכל טעינה של כל עמוד.
ניחא אם היה מדובר בתוספת לעמודים של הפורטל של סלקום, אך שורת הכפתורים הזו עוטפת למעשה כל עמוד אליו מגיע הגולש בעזרת הסלולר. אם זה לא מספיק, הרי שסלקום נוטה "לעבד" עמודי תוכן ע"י פיצולם למקטעים. באמצע העמוד יחתך העמוד ויופיע סרגל דיפדוף בין "עמודים". מסמך ארוך מספיק יכול להתפצל לכ 4-5 עמודי סלולר ואם ניקח בחשבון שאת כולם עוטפת סלקום בכפתוריה מתגלה "מזימה" לזנוב לנו קילובייטים בזמן הגלישה.

כחלק מהתפקידים שלי בנענע, אני אחראי גם על תחום הפרוייקטים לסלולר, ובעקבות זאת אני מוצא את עצמי חורש את האינטרנט הסלולארי לא מעט. לפני כשבועיים למשל, בעודי עורך סידרה של בדיקות על הפורומים של נענע, הבחנתי שבנוסף לעובדה שנוספה לי שורה של איקונים, איבד העמוד את הגדרות העיצוב שלו והפך לטקסט ג'נרי עם מקבץ לינקים. כעבור יומיים בערך הבעיה סודרה והפורומים חזרו לעבוד כתיקנם, אבל זו הייתה עוד דוגמא להתערבות של סלקום בתוכן הסלולארי של הגולשים.

איך העמוד פוצל לארבעה?הפוסט הזה מתבשל אצלי כבר כשבועיים אי שם בלב, הוא היה מנוסח בצורה זועמת, בצורה מחושבת, עם כותרת מתלהמת יותר או פחות וכיוצא בזאת אבל הוא תמיד נשאר במצב טיוטה עד לכתבה ה"מזעזעת" הזו שראיתי היום בערוץ המחשבים של נענע 10 על כך שבבריטניה ספקיות האינטרנט החליטו להתערב בתוכן שהגולש מקבל ולשלב פנימה פרסומות על סמך הרגלי הגלישה שלו.
הכתבה הזו כתובה בטון מזועזע משהו על החוצפה של חברות האינטרנט בבריטניה, על הפרת הפרטיות של הגולשים, על ההתערבות הבוטה בתוכן שהגולש מקבל. בסופו של דבר, מדובר כאן במערכת שמבצעת מעקב מלא אחרי גולש, לא מדובר פה בניתוח של "מגמות" אלא במידע מפולח שיכול להגיד עבור כל גולש וגולש איפה הוא מבלה, מה הוא מחפש וכמה.
אם דבר שכזה היה קורה בישראל (וזה לא מופרך שיקרה בעתיד) הרי שחוק נתוני תקשורת למשל היה מאפשר לכוחות הביטחון "להלאים" את המידע הזה בתואנה של מלחמה בפשע. חיפוש פדופילים או טרוריסטים יכול להיות פשוט מאוד כאשר עבור כל גולש יש לוג מפורט עליו ניתן להריץ ניתוח התנהגות סטטיסטי. למעשה, באותה מידה שבה ניתן להגדיר את הפרופילים שמקבלים פירסום כזה או אחר ניתן יהיה בקלות לייצר פרופילים "מסוכנים" שירימו דגל אדום ברגע שימצאו אדם שעונה לחוקיות שלהם. משם, הדרך מפרופיל של פדופיל או טרוריסט קצרה מאוד כדי ליצור שלל פרופילים מסוכנים על סמך הדרישות של מפלגה זו או אחרת הנמצאת בשלטון.
ואם זה נראה פרנואידי אני אפילו לא נכנס לאפשרות שבו מפלגה מסויימת מנצלת יכולות שכאלה כדי לחסום את האפשרות להגיע אל חומר מסוכן עבורה ולהחליף אותו בטקסטים המהללים את שבחה.

עם זאת, עד כמה שהאפשרות הזו נשמעת מלחיצה כשמדובר על ספקית אינטרנט, לא עושה רושם שזה מטריד מישהו מאיתנו כאשר מדובר באינטרנט הסלולר שלנו. יש הרבה מאוד טקסטים פרנואידים לגבי הסתובבות עם מכשיר סלולארי, אך רובם נעים סביב היכולת של חברות הסלולר לאכן את מיקומנו בקלות רבה בכל רגע נתון, ואינם מתיחסים להתערבות בתוכן הגלישה.
אולי, זה בגלל שאנחנו לא שייכים לקהל הצרכנים הזה, אולי בגלל שבד"כ, אנחנו לא נוהגים לגלוש באינטרנט הסלולרי שלנו בלי גבול ודי מעדיפים לסייג את השימוש הזה. מה גם, שלרובינו יש מחשב זמין ברוב שעות היום ואילו בשעות שאין לנו מחשב אין לנו צורך או רצון להשתמש באינטרנט. גם סוג הגלישה הסלולארית הוא שונה, בניגוד לשימוש במחשב שבו אנחנו מרשים לעצמנו לגלוש לכל עבר בלי כל חשבון הרי שרובנו ניכנס לכל היותר לדף ראשי של פורטל כדי לקרוא עידכונים וגם זה – ללחוצי החדשות בלבד. אבל, הדור הצעיר יותר, אלו שיושבים עכשיו בכיתות (בין אם זה באוניברסיטה ובין אם בתיכון) עבורם – התוכן הסלולארי הוא חשוב ומהותי, מה גם שנכון לעכשיו הם קהל היעד העיקרי של חברות הסלולר. הדור הצעיר הזה, מנותח ברגעים אלו ממש, מוכנס למסדי נתונים, מאופיין ומפולח על פי הרגלים – אם מה שהולך לקרות בעתיד בבריטניה מלחיץ אתכם, הרי שזה כאין וכאפס לגבי מה שקורה בעולם הסלולר.

מי שיצליח להגיע אל המחלקות הרלוונטיות בחברות הסלולר יוכל למצוא טבלאות מדוייקות של פילוח התנהגות גולשים לגבי צריכת תוכן סלולארי שיכולה לשים בכיס סקרים כמו הסקר של מדד TIM. מידע על זמן גלישה, פילוח בין אתרים, פילוח של צריכה לפי גיל או אזור גאוגרפי – הכל זמין במחלקות הרלוונטיות בחברות הסלולאריות ובר הפיכה למצגת פאוורפוינט בפני כל המעוניין בכך בתוך דקות ספורות.

או כמו שחבר נוהג לאמר: "אני לא מפחד מהאח הגדול, אני מפחד מסלקום"

הסתייגות
הנאמר כאן הוא לגבי סלקום, כיוון שאני משתמש בשירותיה אך סלקום אינה יוצאת דופן וכל החברות הסלולאריות נוטות להתערב בתוכן הגלישה ולבצע לו מניפולציות כאלה ואחרות. לא בדקתי לגבי החברות האחרות ולא קיבלתי (או ביקשתי) תגובה רשמית מסלקום. כל מה שנכתב פה נכתב על סמך שיחותי עם חברות אחרות המספקות שירותי סלולר (פסקול בעיקר) ועם חברים שעובדים במוקד הדאטה של סלקום שעל הידע שלהם אני סומך ואני לא אציין פה את שמותיהם מסיבות ברורות.

לדרג את הפוסט
4.8

Comments

8 תגובות על “בין סלקום לבריטניה”

  1. תמונת פרופיל של e^lan
    e^lan

    במה נבדלות הספקיות הסליולריות מספקי האינטרנט הקווי?

    או שבמקרה שלהם כבר התרגלנו.

  2. תמונת פרופיל של ~ניצן~

    מאיזו בחינה? מבחינת המעקב או מבחינת החוצפה?

  3. תמונת פרופיל של חנן כהן
    חנן כהן

    מתקינים דפדפן – משלמים עשירית ואין התערבות בתכנים

    http://webster.co.il/2007/04/29/460/

  4. תמונת פרופיל של ~ניצן~

    חנן – דווקא על הדפדפן של ה N95 נאמר בלא מעט מקומות שמדובר בדפדפן שהוא יותר איכותי מהמיני אופרה.
    עם זאת, מה שמפורט בלינק בהחלט מעניין אבל מדובר בלינק יחסית ישן. האם העסק עדיין רלוונטי?

  5. תמונת פרופיל של e^lan
    e^lan

    לספקיות האינטרט אותה יכולת מעקב ו-"פרופילאות" כמו לספקים סלולארים. הספקיות מבצעות IP-SHAPING של תקשורת לקוח בהתאם לתוכן כבר מספר שנים.

  6. תמונת פרופיל של עובד סלקום

    לא תגובה רשמית של החברה, סתם עובד חברה שבמקרה ראה את ההודעה – בדפדפנים קיימת טכנולוגיה בשם CACHE, שמה בעברית מטמון. מטרתה לשמור עמודים, תמונות ואובייקטים אחרים לשימוש חוזר מתוך זיכרון ההארד דיסק(במחשב) או המכשיר במקרה הסלולרי.
    בכל אופן – הונאת הלק' ע"י כפייה להורדה מחדש של אייקונים אלו אין כי הם נשמרים במטמון.
    אני מסכים איתך שצריך לתת ללק' ברירה לגבי הופעת אייקונים אלו.

    לגבי ההשתלטות על תוכן עמודים ופיצולם, קודם כל יש כאן חיסכון ללק' – מורידים רק את החלק של העמוד שמעוניינים בו.

    עוד הערה – ברכישת/שדרוג מכשיר דור שלישי מקבלים 100Mb לגלישת WAP – כל גלישה שאתה עושה מהדפדפן המובנה דרך נקודת גישה ICELLCOM . הגלישה ממש לא מוגבלת לפורטל שלנו.

    אם אתה בוחר לנצל את המכשיר כמודם למחשב נייד, להשתמש ביישומים הדורשים קישוריות לרשת או בדפדפן HTML , להוריד מיילים למכשיר דרך תפריטי הטלפון ולא מהיישום המובנה בWAP זה לא נחשב לגלישת WAP והחיוב בהתאם.

    צר לי שחוייבת על חריגה/גלישה ללא חבילה, אך זהו מודל החיוב בשוק האינטרנט הסלולרי, מודל הגיוני לשוק הקיים. לרוב הציבור לו אין צורך בגלישת DATA יש חבילת גלישה ב19.90 שמספקת את כל צרכיהם, מי שצריך יותר מזה יכול לקחת חבילת WAP ללא הגבלה תמורת תוספת של כ5 שקלים.

    אם יש לך צורך בגלישת DATA סביר להניח שאתה משתייך למגזר העסקי וצריך להבין ששירותים כאלה כרוכים בעלויות גבוהות יותר. יחד עם זאת ניתן להוריד את העלויות לתחום סביר ע"י חבילת DATA.

    תצרו קשר עם *320 במוקד האינטרנט להסברים מלאים.

  7. תמונת פרופיל של ~ניצן~

    זו אכן תגובה מקיפה, הנה הערותי להערותיך.

    "הונאת הלק' ע"י כפייה להורדה מחדש של אייקונים אלו אין כי הם נשמרים במטמון."

    מטמון או לא מטמון, נפח עמוד ואפ הוא קבוע. אם הכנסת איקונים הם באים על חשבון נפח של דאטה. הווה אומר שאני צריך עכשיו לטעון עוד עמודים (בגלל הפיצול)

    "לגבי ההשתלטות על תוכן עמודים ופיצולם, קודם כל יש כאן חיסכון ללק' – מורידים רק את החלק של העמוד שמעוניינים בו."

    לא ממש, החלוקה מתבצעת בצורה שרירותית ע"י סלקום ולי אין דרך לשלוט בה. כבר מצאתי את עצמי נאלץ להגיע לעמוד החמישי כדי למצוא מידע רלוונטי שעבר גם לעמוד השישי.

    "צר לי שחוייבת על חריגה/גלישה ללא חבילה, אך זהו מודל החיוב בשוק האינטרנט הסלולרי, מודל הגיוני לשוק הקיים"

    המודל אולי ברור לך כעובד סלקום, אבל הוא נופל במבחן המשתמש הפשוט. רוב המשתמשים מבינים מ"חבילת גלישה לא מוגבלת" שהם יכולים לגלוש ללא הגבלה. מבחינת המשתמש אין "שני סוגים של אינטרנט" יש רק אחד בעוד שמבחינת סלקום יש שניים כאשר כל אחד מתומחר אחרת.

    "לרוב הציבור לו אין צורך בגלישת DATA "
    אני לא מסכים עם הקביעה הזו, המעבר של אפליקציות לרשת גורר שימוש של משתמשים אל הרשת. מה גם שאני יכול לחשוב על לא מעט אוכלוסיות שכן יתאים להם דאטה (למשל סטודנטים)

    "אם יש לך צורך בגלישת DATA סביר להניח שאתה משתייך למגזר העסקי וצריך להבין ששירותים כאלה כרוכים בעלויות גבוהות יותר. יחד עם זאת ניתן להוריד את העלויות לתחום סביר ע"י חבילת DATA."

    אני חושב שהמהלך האחרון של סלקום – חבילת גלישת DATA לא מוגבלת בנפח בעבור 129 שקלים מפריכה את כל הטיעונים הללו.
    זה מוזר שבעבר 90 שקל עבור 9 מגה נראה הגיוני ופתאום מעל ל 10 ג'יגה בחודש עולה כמעט אותו דבר.

  8. תמונת פרופיל של עובד סלקום

    גם עמודים נשמרים בשלמותם בCACHE, לפחות בדפדפנים כמו IE וFIREFOX. לא בדקתי אך לדעתי האתרים שגולשים אליהם נפתחים בתוך פריים מתוך עמוד שבו רשימת אייקונים זו, אם ניתן לעשות הקבלה לצורה שדפדפנים של מחשב פועלים, הרי שהתוספת היחידה בנפח הורדה היא אורך שורה בקובץ הLAYOUT של הWAP(שכולל את הFRAME של הגלישה והFRAME של האייקונים), דבר זניח שיכול במקסימום לקחת 1-3 Kb מתוך חבילת הWAP שללק' דור 3 הינה 100Mb וזאת רק בפעם הראשונה שהוא מתחבר דרך הדפדפן המובנה, בהנחה שהוא לא מוחק את הCACHE (ויש אפשרות כזאת, דרך אגב היא גם פותרת המון בעיות גלישה…).

    למה שנפח עמוד WAP יהיה קבוע דרך אגב? אלא אם אני מפספס משהו ואתה מתכוון במידה והוא לא משתנה(?)

    לדעתי הרציונל מאחורי פיצול העמודים הוא קיצור זמן הטעינה שלהם, גם אם זה לווא דווקא מיושם על הצד הטוב יותר כרגע, שוב פעם אני מסכים איתך שצריך לתת ללק' בחירה. אני מקווה שזה ישתנה מתישהו! אולי אני אזרוק מילה (-:
    הרציונל מאחורי ההפרש בעלויות בין עלות גלישה עם ובלי חבילה זה בכך שקודם כל, אני יכול לתת מחיר הרבה יותר טוב ל1 Kb אם התחייבת לי מראש על כמות מסויימת. חוץ מזה אל תשכח ש תבדוק את עלויות הגלישה הסלולרית או הROAMING או אפילו שיחות סלולריות בין ישראל לשאר מדינות העולם המערבי, המחירים שלנו מהנמוכים בעולם ואני לא מדבר רק על סלקום!
    עם החדירה של אפליקציות מבוססות רשת לקהל הרחב העלויות ירדו בהדרגה, בדיוק כמו עם מחירי האינרנט המהיר בבית.

    לדעתי למי שבוחר לעשות שימוש כזה או אחר במכשיר שלו יש אחריות לברר את העלויות. אפשר לעשות אנלוגיה לכרטיס אשראי.

    לדעתי למשתמש הפשוט יש אחריות לבדוק את העלויות ואת הדקויות לפני שהוא מבצע כל גלישה/שימוש שיכול להיות כרוך בעלות, אני לא אומר את זה כעובד חברה, אני גם צרכן בדיוק כמוך וגם לק' של החברה הסגולה.
    בכל אופן מדיניות החברה היא שקיפות בנושאים של עלויות, חיובים וכו'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/DataStore.php:23) in /home/nitzan_n2b/n2b.org/wordpress/wp-content/plugins/cloudflare/src/WordPress/HTTP2ServerPush.php on line 79